Malung 2012 onsdag

Det surrar igen när mobiltelefonen vibrerar bredvid kudden. Nu känns det inget kul längre att behöva stiga upp på morgonen. Det är nästan så att jag ångrar mig att jag anmälde mig till kören men  det är bara att stiga upp och försöka vakna till liv. Det börjar bli rutin på att smyga ut ur rummet med det jag behöver,  få i mig frukost, en snabbtvätt, på med kläder och sen iväg inom 25 minuter. Promenaden till stan är uppfriskande och skön men det har regnat igen så skorna blir våta. Efter kören denna morgon ger jag mig ut för att se om det finns några andra torra skor att inhandla. På Ares skor hittar jag i en korg utanför ett par fina svarta med dragkedja baktill. Dessa gillar jag och även ett par stötdämpande sulor inhandlas till kvällen. Det sliter på fötterna att gå och dansa så mycket under en hel vecka och jag insåg att årets medhavda skor (9 par) inte alls var så bra något av dem. De är fina och har bra och olika glid men alldeles för platta och tunna under. Det hade börjat göra ont nu och då blev jag rekommenderad att köpa iläggs sulor till mina skor.

De andra kompisarna dök också upp efter en stund nere på stan. Vi hade redan från det vi kom till Malung bestämt oss för att se de ryska dansarna när de uppträder så detta blev vårt huvudintresse för dagen. Detta är en grupp med unga dansare som är oerhört fattiga. De bjuds hit att dansa och en insamling sker åt dem som de blir mycket glada för. Det är en församling som har hand om deras vistelse här och de har nu återkommit några år. De är väldigt duktiga och man blir förståss helt betagen över deras show. Det var bara en sak som irriterade mig i år och det var 2 unga flickor som såg anorektiska ut. De borde få vård i stället för hård träning.

Efter föreställningen blev det hemfärd och vila, Det blev endast lite lättare mat på dagen för denna kväll hade vi sitet inställt på tältet i Grönlandsparken. Vi såg till att vara där i god tid och åt en härlig grillad middag som Toms Bar sköter där. Mätta och belåtna var det sedan dags för alldeles underbara Bhonus att klica upp på scenen. Det var tur att vi var där i tid för tältet blev fullt så det var lång kö utanför av folk som inte kom in. Bhonus gjorde sin sista spelning i våras som turnerande dansband och kommer nu endast att uppträda vid enstaka tillfällen som detta t.ex. Jag parkerade mig så nära jag kunde och trivdes som fisken i vattnet. Om jag någon gång kommer att behöva arbeta vecka 29 så ska jag i alla fall se till att vara där på onsdagarna i fortsättningen. Detta är den dag då det är riktigt festlig stämning. Mitt favoritband (ett av dem) i tältet och vansinnigt mycket folk i parken. Jag stannade kvar och kollade på båda seten och sen gick jag upp till dansen. Jag dansade mest till Martinez och var även ner till bana 6 och lyssnade på Jontez en stund. Jag var nyfiken eftersom jag på alla år har lyckats missa dem och de var riktigt bra. De är också väldigt omtyckta bland deras publik, mogendansarna.

Det blev noterat veckans högsta publiksiffra denna kväll och nytt rekord 8971 personer. På bana 2 spelade Lasse Stefanz och Anne Nordsti och detta är troligen orsaken till att det blir så mycket folk denna kväll. Det är nästan omöjligt att gå in där. Arrangören försökte flytta LS till bana 4 som är nybyggd och ligger nedanför pubområdet. Bandet vägrade att gå med på detta så som flera andra band tydligen gjort då man försökt flytta dem till en annan dansbana. Helt ärligt så tycker jag att det är dags att man funderar på vilket resultat man får på den här kvällen. Är det verkligen värt de kronorna? Jag tycker att arrangören ska vara tuff nu och säga till de band som vägrar flytta på sig att då får de inte spela nästa år. Dansbandsveckan klarar sig mycket bra utan Lasse Stefanz. Det skulle t.o.m. bli fler vanliga dansare som kommer som avstår denna danskväll på grund av den publik som detta band drar upp till parken. Jag vill nu inte att någon tror att jag personligen har något emot bandmedlemmarna, ingen där har gjort mig något men det blir en förskräcklig stämning både inne på Orrskogen och på stan denna kväll. Det märks på gatorna hur det skräpas ner, det är mer fylla och bråk där. Bandet har en svans med människor tyvärr som inte är lika skötsamma som alla andra 6000 dansare denna kväll.  Vi dansare klarar oss utan detta! Nu är jag arrangör också men helt ärligt så skulle jag skämmas som dansarrangör om jag lät banden ta över och bestämma vart de ska spela och lämnade en ort på det här sättet efter mitt arrangemang.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0