Kurshelg och nytt publikrekord

Detta är det blogginlägg som jag skrivit denna vecka på www.vanerdansen.se

Vänerdansens första kurshelg avklarades förra helgen. Kenneth och Annelie höll 2 dagars kurs i danserna bugg och fox. De lär ut en dynamisk dansstil där man dansar efter en musikanpassning. I korta ord så går det ut på att lära sig dansa när det sjungs och stanna när det slutar sjungas. Detta danssätt varvas med vanlig foxtrot så att man väver in en musikanpassning i låtarna. Det gör så att dansen blir mer varierad och uttrycksfull.

Till helgens kurs dök det upp 15 par som ville lära sig dansa från grunden. Några få hade dansat en del innan och kände sig sugna på den här stilen. Oavsett vilket så hade alla väldigt trevligt.

På söndag kväll avslutades allt dansande med att Zlips spelade upp i folketshus. Jag var lite orolig innan att det skulle bli dåligt med folk för vi hade en hård konkurrens denna kväll. Det var inte mindre än 4 ställen med modern dans inom 17 mil. Götene hade Jannez, Ljungsbro gästades av Wahlströms, Köping hade Sannex. Mina farhågor att det skulle bli dåligt både här och där kunde jag snabbt glömma. Det var en lång ringlande kö utanför då vi startade. Inte mindre än 230 personer fick vi som passerade dörren. Det var för övrigt ett rekord för att vara en söndag. Jag hörde sedan att det gått bra även på de andra platserna och det gör ju att man kan våga tro på den här verksamheten. Det finns tillräckligt med folk för att vi ska kunna arrangera dans samma kvällar men det finns givetvis fortfarande plats för ännu fler.

Det var första kvällen vi hade mogendans en torsdag när Drifters spelade och många har inte lärt sig än att det finns den här möjligheten till dans. Hoppas nu att det ska bli fler som kommer nästa torsdag på dans med Fernandoz. Jag har valt att boka några band som har en mer traditionell stil för att passa in även till den mogna danspubliken. Jag hälsar även de dansare välkomna som föredrar att dansa mer foxtrot än bugg. Det är många som frågar mig så här ”spelar de bara bugg”? Vet ni vad mitt svar är på den frågan? Jag vet inget band som spelar bugg. Alla jag känner till spelar musik. Dansa vad du vill till den. Alla band spelar 2 lugna och 2 snabba låtar växelvis hela kvällen. Men visst är det så att vissa band lockar en publik som dansar mer bugg än andra till de snabbare låtarna. Det är därför jag nu bokat in några band under den här säsongen som brukar dra en publik som dansar mer traditionell foxtrot. Drifters var ett av dessa och nu den närmsta tiden är det 3 sådana band som kommer Fernandoz, Martinez och Donnez.

Jag brukar också få kommentarer som att man kan inte gå dit för där är det bara sportdansare med träningskläder och vattenflaskor. Jag kan säga att detta varierar också från kväll till kväll beroende på vilka band som spelar. Nu tycker inte jag att detta är något stort bekymmer för jag ser sällan träningskläder på dansarna här. I söndags när det var ett s.k. ”buggband” som spelade här så kunde jag se 2 personer som bar byxor av träningstyp. Det var en man närmare 60 och en ung kille i 25 årsåldern. Båda dessa är väldigt trevliga och dansar duktigt med alla. Vattenflaskor har många nuförtiden. Det är jag tacksam för. Vet nu hur mycket vatten jag bär fram varje danskväll? Det är stora behållare som jag fyller på hela tiden. Vi har inte räknat men i söndags uppskattar jag att det gick åt minst 150 liter vatten plus det som folk hade i sina egna flaskor. Muggarna sparar vi på och återanvänder genom att skriva namn på dem. Det är bra att man dricker mycket vatten så det hoppas jag att alla gäster kan acceptera.

Jag får också frågor om det är gruppbildningar. Visst förekommer det för så är det överallt. Jag var t.ex. runt bland alla grupper i Forshaga senast så jag var där och delade ut program för de här danskvällarna. Det är ju självklart så på en mötesplats av denna typen att folk lär känna varandra och sätter sig ihop när de fikar. Man bjuder upp varandra och det kan tyckas att man håller ihop i gäng. Vad som kan vara svårt att se är däremot om de här människorna dansar med fler än de man känner. Jag har därför frågat ganska många här på kvällarna och några säger att de tyckte sig uppleva grupper första gångerna men att de efter några gånger inte alls märkt av det längre. Jag får också höra väldigt ofta att nobbningsfrekvensen är låg här. Jag får säkert ta åt mig för här är jag den som nobbar mest. Några vet inte att jag jobbar för jag bär sällan någon skylt som visar vem jag är. Det lovar jag att jag ska bättra mig på så jag inte verkar dryg och höjer nobbningsfrekvensen på mitt eget ställe. Jag brukar välja att dansa några gånger per kväll och det gör jag mest för att känna själv hur golvet är.

Vad jag önskar nu är att alla som fått för sig att det är på ett visst sätt här på folketshus men som ännu inte provat ger mig och stället en chans. Gör det för era vänners skull så att de får dansa med dig. Du är kanske just den de väntat på. Ta med er alla era vänner nu och visa att ni vill ha mer dans i Värmland.

 

Kram på er alla / Nina



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0