3 premiärer på Ekebofestivalen

Nu är det dags för mig att försöka skriva lite om denna underbara sommar. Ibland önskar jag att dygnet hade 48 timmar men då skulle jag säkert bara fylla även dessa till bredden. Det är ju liksom jag i ett nötskal :)

I år begav jag mig ner till skåne för första gången på länge. Jag har varit där som barn 3 år i rad i Skälderviken på kollo. Ända sedan dess för över 40 år sedan har jag tänkt att besöka detta område igen. Nu var det dags. När vi kom ner dit denna varma dag började vi med att ta in på Ängelholms vandrarhem, detta ställe kan jag rekomendera. Det var mycket trevligt och ett fint prisvärt boende. Ett 4 bäddsrum hade de och vi skulle få besök där av Kerstin från Bromma så det var bra med ett stort rum.





Det fanns een egen utgång till en fin uteplats.


Vi tog oss en liten promenad till centrum några hundra meter därifrån och åt lunch på en uteservering. Jag hade fått en rekomendation av Ekebos arrangör om vart vi kunde äta. Jag hade glömt vart han sa men tänkte på mitt vanliga vis. Se vart det verkar fullt med folk för där de har många kunder brukar det vara omtykt att gå. Det var ett bra val för maten var både billig och god. Det var väl tilltagna portioner dessutom. Mätta och belåtna vandrade vi tillbaka över bron.



Sedan letade vi oss fram till den plats där kollot hade varit.



Vi lade oss på den varma standen och jag passade på att ta årets första dopp i havet i Skälderviken.





Jag var som dansarrangör bjuden till Ekebofestivalen i år som VIP gäst. Det passade mig bra då jag var ledig. Sonen fick göra mig sällskap i bilen ner. Han har inte fyllt 18 än och de hade annonserat ut att det var 18 årsgräns i år och att man ej fick ta med barn i målsmans sällskap. Han fyller i september så det var bara att gilla läget och låta honom stanna kvar på vandrarhemmet. Tyvärr så upptäckte jag på plats att det fanns andra barn där den första kvällen. Då jag pratade med arrangören så förklarade han att de hade låtit dem få gå med in första kvällen. Jag ringde till Eric och frågade om han ville att jag skulle hämta honom men det ville han inte. Han var ju inställd på att inte gå. Jag var på plats i god tid och det var bara de med VIP biljetter som hade släppts in tidigare för att kunna mingla med artister och andra arrangörer. De flesta hade fullt upp med sitt. Här träffade jag grabbarna i Perikles. De spelade de 2 första kvällarna i partytältet. De uppträder då som pex and the boys. Det blir inte ofta jag ser dem. Nu var det inte sedan förra sommaren i Malung. Jag hälsade även på Erik Lihm som skulle ha premiären denna kväll på turnén med Krister Sjögren. Jag promenerade runt och kollade in dansgolven. De behövde verkligen göras om. Det var i mycket dåligt skick för att dansa på. Det var 2 partytält och 4 dansbanor men den första kvällen var de 2 innomhusbanorna stängda. Blender och The Playtones spelade på den ena och Erik Lihms på den andra banan. Det var inte som här att när dansen startar så har golvet fyllt med en massa dansade människor. Här var det bara några få par på plats i starten. Jag misstänkte starkt att detta inte alls skulle se ut som hemma och det var en helt korrekt bedömning. Det droppade in folk allteftersom. De flesta höll till i partytältet. Det var ett av dessa som var igång denna första kväll. Pex fick igång publiken ordentligt.



När det var dags för Krister Sjögren så gick jag dit. Det var mycket intressant att få vara med om denna premiär. Jag trodde dock att det skulle ha varit mer folk.

 

På slutet av kvällen kunde jag notera att de flesta av besökarna dragit sig in mot partytältet. När The Playtons spelade den sista stunden gick sångaren ner på golvet och sjöng allsång ihop med de få i publiken som var kvar där.
Visst hade de kul men jag kunde inte alls dansa till de mycket snabba låtarna som de valt att ha i sin repertoar. Jag tycker att The Playtones är att band att lyssna till men deras musik är inget vidare lämpad för dans.



Denna kväll var den sämsta danskväll jag varit på under många år. Allt fick minus. Det kom knappt något dansfolk, golven var usla, åldergränsen var satt i annonsering men efterlevdes ej och de släppte in barn trots att de sagt annat. De hade många barer på hela området men ingen avgränsning så alla gick omkring med öl på dansgolven. Det var mycket fylla. De hade satt upp plancher överallt med kampanjen "drick var annan vatten" Jag letade efter vatten men fick gå till 3 barer innan de hade något och då fick jag köpa en mugg för 15 kr. Hörde av andra dansare som haft med egna vattenflaskor att de hade vakterna hällt ut för dem. Jag kan kort och gott säga att detta var inte ett ställe som jag kan rekomendera för de som gillar att dansa i första hand. Däremot om man vill supa sig full och lyssna på bra dansmusik så är det toppen.

Fredagen blev också en liknande kväll men då hade man öppet på alla banor och min vännina Kerstin hade dykt upp så jag hade någon att prata med. Prata ja det kunde man göra om man gick långt ut mellan banorna i övrigt så var det inte tänkbart. Ljudet var på tok för högt överallt. Jag har alltid med mig mina gjutna hörselskydd som sänker volymen 20Db. De kom väl till pass. När jag satte i dem var det precis lagom volym. Kerstin hade däremot inget med så vi gick runt och frågade vart man kunde köpa. Vakterna visste inte. Vi frågade i entrén och de visste inte heller. Till slut hittade vi en sjukvårdare. Den hade faktiskt proppar som hon fick. Sedan kunde vi stå ut med det fruktansvärt höga ljudet som var på de flesta dansbanorna.

Denna kväll var det premiär för Rolandz turné. Det var en bra start med massor av folk.



Jag gillade dock inte den här humorn att göra narr av dansbanden. Det var inte alls något som tilltalade mig så jag gick därifrån efter ett par låtar. När jag skulle gå tillbaka en stund senare för att leta efter Kerstin så upptäckte jag att det inte bara var jag som hade gått tidigt. Det från början fyllda tältet till bredden med säkert över tusen människor hade nu blivit avfolkat så det stod bara några hundra besökare kvar där.  

Det som i stället lockade den stora massan av besökare denna kväll var återigen partytältet. Där hamnade jag också en stor del av kvällen för att lyssna på musik som jag tycker om. Det bästa av allt dessa 2 kvällar tycker jag var Danne
Stråhed. Han kan verkligen göra mig lycklig med sina underbara texter.



Hur blev det nu då med kampanjen var annan vatten? Personalen hade lovat gratis vatten på fredag och lördag. Jo de gick runt med muggar på brickor och frågade snällt om folket ville ha. Hur de lyckades vet jag inte men jag var i alla fall en hugad spekulant flera gånger under kvällen.



Detta var premiär för mig på Ekebofestivalen. det var 2 stora musikaliska premiärer där dessa dagar. Inget gjorde något större intryck på mig och jag måste tyvärr konstatera att om jag ska betala det höga inträde som de har (denna gång blev jag bjuden) så måste de tänka mer på den dansande publiken och inte bara de som super.

Mina konkreta förslag är:
Ordna så att man har rinnande vatten och muggar att ta sig själv på minst 2 platser.
Nya golv i tälten och behandla de 2 inomhus så att de inte är sträva.
Sänk volymen överallt
Avdela så att man inte får dricka alkohol överallt
Var konsekvent när det gäller åldersgränsen, följ det som annonserats ut.

Jag har talat med folk i malung som bor i dessa trakter nära Ekebo. De reser hellre till Malung där de trivs bättre. Det skulle aldrig falla dem in att gå på Ekebofestivalen. Det kan jag förstå så som det såg ut där. Vill man ha dansande gäster fler än de ca 50 av alla som var där så måste man göra något.

Jag är givetvis tacksam för att få komma dit som arrangör och bli bjuden men jag hade nog haft roligare på vandrarhemmet med sonen och spelat kort.



Kommentarer
Postat av: Bosse

Ja Malung spelar definitivt i en egen division. Även om min personliga erfarenhet begränsar sig till just Ekebo och Malung så tror jag knappast att någon festival kan mäta sig med Malung.



I Malung har jag varit 2 gånger medan jag varit nästan 15 gånger i Ekebo. Fram till för drygt 10 år sedan bodde jag i Malmö så det var ju naturligt att åka dit.



Tyvärr kan jag bara konstatera att Ekebo var betydligt bättre förr. Och nej, det handlar inte om att det var fler mogenband tidigare. Jag kan ändå bara vara på en dansbana samtidigt så för mig räcker det med att man spelar moget på ett ställe. Och det gör man i Ekebo.



Nej, det handlar snarare om i stort sett det du drar upp. Det jag inte riktigt håller med om är att man ska hålla på en 18-årsgräns. Dessa åldersgränser på olika dansställen anser jag vara en bidragande orsak till att de flesta ungdomar inte kan någon annan dans än s.k. discodans.



Varför har man egenligen åldersgränser - och ofta betydligt högre än 18 år - på så många dansställen? För att serveringspersonalen ska slippa kolla legitimation vid alkoholservering? Det skulle man kanske kunna tro, men det motsägs av att man ofta har dessa åldersgränser även på ställen utan alkoholservering.



Dessutom var Ekebofestivalen helt annorlunda så längde Bertil "Ekeboaren" Jonsson levde. Nu är det en av hans söner som driver det sedan tre år tillbaka och han verkar besatt av att förändra även det som är bra och uppskattas av många.



Partytältet är dock lite lugnare nu än vad det var förr. Då var det mer regel än undantag att man hoppade och dansade på både bänkar och bord och en stor del av möblemanget var kaffeved när festivalen var slut.



Var låg förresten där här kollot? Själv bor alltid jag och min bror på vandrarhemmet i Magnarp som har utsikt över just Skälderviken. Jag tog några foton och lade upp ett bildspel på http://www.flickr.com/photos/10938007@N02/sets/72157627071711077/show/ kanske något du känner igen.

2011-08-07 @ 10:42:44
Postat av: Nina Fyhr

Bosse, synd att jag missade dig både på Ekebo och i Malung. Vad jag menar med att hålla på åldersgräsen är att man ska inte vela. Har man skrivit i sin annonsering att det är 18 år då kan man inte ändra på detta så att man får veta det då man kommer dit. Antingen är det åldergräns eller inte. Jag är avsolut för att mans ak ordna så att barn får vara med. Så gör jag alltid själv som arrangör.



I Skälderviken ligger kollot vid Lingvallen. Det var väldigt fina bilder du tagit.



Nina

2011-08-20 @ 17:04:23
Postat av: Bosse

Tack för svaret. När det gäller åldersgränsen i Ekebo så stod det på en skylt lite kryptiskt något om att "Vi har ingen generell regel att underåriga får följa med målsman in". Det här ordet "generell" tolkar jag som att man kan bevilja undantag. Kanske något band har något barn med sig och de kan ju knappast sitta i orkesterbussen hela kvällen.



I ärlighetens namn skulle jag inte vara glad om alltför många tonåringar gick på "mina" danser och förmodligen skulle tonåringarna inte gilla om jag gick på deras. Men det behövs inga förbud utan är enligt min åsikt självsanerande, tonåringar tycker normalt inte om äldres dansstil (de som gör det är naturligtvis välkomna) och vice versa.

2011-08-23 @ 13:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0