Naturlig avgång när 40-talisterna inte orkar mer

Jag har kollat lite på befolkningsstatistik i kväll. Mina funderingar är hur utfallet kommer att visa sig på dansbanorna inom några år när babyboomen som skedde år 1942 visar sig. Hur är det egentligen ute på mogendansen? Jag tycker mig redan ha sett en stor skillnad nu i år mot första gången jag besökte Malung och dansbandsveckan för 7 år sedan.

En årskull försvinner naturligt varje år. När kommer vi att få se den drastiska effekten av att alla krigsbarnen inte längre kommer ut och besöker våra dansplatser? Hur blir det med de få gamla dansband som fortfarande spelar fast flera av medlemmarna börjar närma sig pensionsåldern? Bana 1 i Malung är den som det börjar bli glesast på nu med folk. Där hittar vi dessa människor som en gång lade grunden för vad vi har idag med den underbara svenska dansbandsmusiken. Men hur långe till kommer de att vara den trogna publiken som sett till att många dansbanor överlevt.

Utan mogendansen skulle många arrangörer fått stänga för länge sedan. Det har under de sista åren varit betydligt mer vinstdrivande med dessa danser än den moderna. Jag ser dock en förändring och det är dessa bilder från Malung som fått mig att fundera. Det kanske är dags att flytta in lite 50 talister nu till bana 1. Det vore väl ändå en naturlig förflyttning att man slussas inåt allt eftersom istället för att bygga fler nya banor. I stället för att vi delas upp ännu mer så kanske vi ska inse att det är vi som är födda på 60 talet som hör hemma på bana 2 nu?



Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Hej Nina!

Du får gärna höra av dig till mig ifall du vill att jag ska göra nåt litet reportage inför dina danser i Kristinehamn! Vi kan ta en telefonintervju! Du kan vara övertygad om att jag kommer för att dansa när du startar upp!

Kram och lycka till!!!!



//Anne-Lie

2010-08-24 @ 21:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0