Nöjeskryssen 2009

Det är många före mig som rest på den här kryssningen och som kan vittna om hur kul och underhållande det är ombord på den här båten. Resan går mellan Göteborg och Kiel och det är 2 övernattningar. För mig var det första gången men resan arrangerades för 19: e gången. Jag åkte dit ensam men visste att det fanns gott om folk där som jag är bekant med. Bhonus är det band som är huvudartisterna med en after Kielshow som alltid görs helt ny inför den här resan. Jag visste att det skulle finnas många dansband och artister med så nu var det bara att försöka fånga guldkornen och njuta av allt som erbjöds.

Incheckningen skulle starta i Stenaline terminalen kl 15:30. Jag var där just vid den tiden och hittade en parkeringsplats precis utanför. Det kostade 30 kr per dygn men man var tvungen att ha betalkort från vissa utvalda bensinkedjor för att få parkera där. En vänlig själ drog sitt kort åt mig och så fick jag betala henne kontakt i stället. Sedan var det bara att anmäla sig och få ett stort vitt kuvert med massor av information och hyttnyckel m.m.

Jag såg att det fanns många bekanta på plats så det var bara att sätta igång och mingla runt för fullt. först träffade jag arrangörerna från Örebro. vi växlade några ord och sedan gick jag vidare och hälsade på Blender. jag fick se ett runt bord längst bort där Erik Lihm pratade med en massa folk. Dit tog jag mig och hälsade på honom och Tur Åke som var där tillsammans med sin nya kvinna. Hon presenterade sig också för mig. När vi hälsat fick jag syn på några bekanta dansare. Hallen fylldes snabbt med folk och snart var det dags att gå ombord. Jag letade rätt på min hytt som var belägen på däck 6. Det fanns fönster och var stort och fint. där kändes det riktigt trivsamt och sängen som du gjort reklam för på väg in i från terminalen kändes helt ok. Men den skulle få vänta ett tag.

Efter en snabbdusch och ombyte så var det dags för en första träff för oss som var speciellt inbjudna. Det bjöds på champagne och vi hälsades välkomna. Här blev det en hel del prat innan maten som strax skulle serveras.

Det var bordsplacering och numret stod på det mycket viktiga kort som hängde runt halsen. Detta skulle man vara rädd om för det var biljetten till flera VIP arrangemang under resan. Jag hittade min plats och det visade sig att jag fick sitta ihop med tre trevliga personer från Motala och Borensberg. Det blev god mat i form att oxfilé och potatis. Stämningen var god och här utbyttes massor av meningar omkring dansarrangemang. vi skålade med fler runtomkring oss. En kille kände jag igen som är från min stad. Han ville prata danskvällar i Kristinehamn med mig. Båbergs arrangörer satt också nära ihop med Jannez teckentolkare Ingrid. Här fanns det en hel del människor att få värdefull information av samtidigt som jag hade oerhört kul. Jag fick bland annat en tankeställare när det gäller vilka onsdagar vi kan arrangera danser i sommar. Den enda kväll som jag var fundersam till tidigare vet jag nu att jag ska avstå från. Då skulle vi nämligen ha krockat med Borensberg och det vore dumt. Det är bättre för oss att välja en annan kväll då.

Efter att maten var avklarad så var det dags att ta sig till dansen. Där var det redan trångt när vi kom dit. På denna kryssning turades banden om att spela och första kvällen var det tänkt att vi skulle få höra Dannys, Drifters, Bhonus och Arvingarna på ditresan. Nu blev det inte så för Drifters fick ställa in på grund av sjukdom. Men vi fick ändå höra tre band denna kväll. Dannys började och det blev snabbt riktigt trångt på dansgolvet. Det var oerhört många som jag ville prata med denna kväll så jag missade en hel del av deras spelning. Men det jag hörde lät bra och jag dansade lite också men det var verkligen inte dansen som lockade mest där. Det var party och man fick räkna med blå tår och krossat glas under skorna. När det var dags för Bhonus så ville jag mest njuta av deras musik. Då tog jag plats länge framför scenen och njöt av deras härliga musik. Jag började känna av att det varit en mycket intensiv tid för mig så kl. 01 när det var dags för Arvingarna att börja spela då skulle jag bara byta skor! Jag kunde knappt gå längre för mina fötter svullnade och efter en hel del letande och skrattande så fick jag hjälp att hitta åt vilket håll min hytt fanns. Jag tog av mig skorna och kastade mig raklång på sängen och insåg att tröttheten tagit överhand. Alla andra festade fram till morgontimmarna men jag orkade inte hänga med. tyvärr så missade jag Arvingarna denna kväll men jag är rädd att jag hade somnat i en stol i nattklubben om jag inte hade krupit ner då jag gjorde det.

Klockan 08:30 vaknade jag och insåg att jag håller på att kasta bort mitt liv på ständigt för dåligt med sömn. Det som fick mig att inse detta faktum var att jag sovit en hel natt utan att ha det minsta ont i ryggen när jag vaknade. De sängar som finns i detta kryssningsfartyg passade mig utmärkt. jag minns inte när jag låg så bekvämt senast. Nu blir det till att leta reda på en lika bra madrass för jag ska göra något åt detta problem som faktiskt är oerhört lätt att fixa. Efter att kommit igång med frukosten så tog jag en promenad ut i Kiel. jag har aldrig varit där tidigare så nu ville jag se hur det såg ut. Det var grått och kallt. Trots att jag var välklädd så frös jag rejält. Jag var inte alls imponerad av stadsmiljön. Det var trist att se på så jag försökte leta mig bort lite från gågatan och den mest centrala delen av staden. Promenaden upp mot en kyrka där tornet knappt syntes i diset var ruggig men jag hittade en mysig butik en liten bit därifrån. Det var en piano/musikaffär. De hade massor av roliga presentartiklar med musikmotiv på. Det fanns notböcker och annat som man kunde ha glatt någon vän med. När jag tittat en stund frågade jag en helt oförstående tysk om de tar kort som betalning. Han kunde bara tyska så jag fick plocka upp mitt VISA och då skakade han på huvudet. Jag funderad på om jag skulle besöka en uttagsautomat och gå tillbaka dit igen och började gå åt det håll jag kommit från. Kölden började ge sig till känna allt mer så jag bestämde mig för att avstå från några inköp den här dagen. Det blev en rask promenad tillbaka igen till båten. På vägen mötte jag många som var på väg ut för att ta en öl. För min del så kändes det lite för tidigt att börja dricka på förmiddagen. i stället intog jag min sköna position i sängen igen för att ta en liten tupplur innan lunch.

Klockan 14:30 vakande jag igen. Jag insåg att jag sovit 10.5 timmar detta dygn. Undrar om det var rekord för att vara resenär på en Kielkryssning? Lunchen kunde jag glömma för det fanns ingen mat att köpa på den här skutan vad jag lyckade se. Jag hittade en räkmacka i en bar så den ihop med ett glas öl för 120 spänn fick bli min energi de kommande timmarna. när jag slukat de sista smulorna så var det dags att ta sig till After KIEL showen. Här bjöds det på massor av härliga sketcher och musikalisk underhållning. När det var över fick alla VIP gäster gå till en plats jag missat tidigare men tydligen så hade man avslutat natten där då jag sov som bäst. Det blev en öl där och lite underhållning. En trollkarl visade några tricks men jag varken hörde eller såg vad han gjorde. Sen var det dags för en mycket efterlängtad middag. då var jag rejält utsvulten och längtade efter en stadig middag. Nu blev det inte riktigt som jag hade hoppats på för efter lång väntan kom man in med en tallrik där det låg ett par stekta små grönsaker som fått plats i en äggkopp, en skiva stekt fläskfilé och några få potatisklyftor i en skål som skulle räcka till 4 personer. Jag hade lugnt kunnat käka upp hela skålen själv men i stället så hoppades jag på att det kanske skulle komma någon god dessert efteråt. Min önskedröm gick inte alls i uppfyllelse för detta var allt vi fick. Därefter så tog det en evighet innan vi fick kaffe på maten. De slog upp knappt en halv kopp så vi skrattade och gissade att de hade något strul med kaffemaskinen. Först tog det tid sedan var de snåla. en tjej gick runt med några glas whiskey och cognac till kaffet. jag frågade om det fanns likör. Ja det kommer han med sa hon och pekade på en kille som var på väg åt vårat håll. Han hade cointreau som vi tog till vårt bord. Sen efter en liten stund kommer han med nästa bricka som det stod andra likörer på. Då var det för sent att byta. Den här middagen fick inte så högt betyg av oss tyvärr. Dessutom så var det massor med underhållning i andra änden av lokalen som vi inte alls kunde se eller höra. Det blir lite fel att låta en artist som pratar om något få den här tiden att göra sitt jobb på. Det hade varit mycket trevligare med någon soft njutbar musik till maten.

Den h'r kvällen var det en sak jag skulle höra på speciellt. J&B underhöll vid ena baren. Jonas Blum var en av mina favoriter då han sjöng i Bhonus. Nu skulle jag äntligen få höra honom igen. Det var ett härligt drag på publiken och jag passade på att fotografera lite där. Ibland önskar man att även ljudet kunde fastna för det här var en mycket härlig sång och gitarr rock vi fick uppleva.

Under tiden jag var där hann det nya bandet Repris spela på dansbanan. Jag hade väldigt gärna velat höra dem också men de var precis klara när jag kom upp dit tyvärr. Den här kvällen fick vi dansa till Scotts och Date. Chiquita hade också drabbats av sjukdom tyvärr. Men om jag ska vara ärlig så hade jag inte kommit med om det inte varit för att de ställde in. Jag fick nämligen ta en återbudsplats på grund av deras sjukdom. Jag dansade lite den här kvällen men för det mesta så minglade jag runt och hade oerhört trevligt bland både nya bekanta och de jag känner från förr. Date började spela kl. 01 och jag stannade en stund men med tanke på att jag skulle köra bil hem på morgonen så avslutade jag min natt tidigt även på hemresan. Sömnen blev minst lika god och härligt utvilad kunde jag stiga upp och äta frukost innan det var dags att stiga i land igen. jag fick sällskap i bilen till Kristinehamn av Peter som skulle till samma stad. Dessutom fick jag äran att transportera en guldklave till Värmland. Den skulle till sin rätta ägare i Karlskoga Åsa Karlström och det var inga problem för mig att se till så att hon fick den.

Den här resan var inte slut i och med att jag kom hem. Eftersom jag skulle till Karlskoga till Åsa och jag visste att Erik Lihm hade sin orkesterbuss där så samåkte vi dit. Han kom med buss från Karlstad till min stad och sen släppte jag av honom hos den killen som hade bussen. Åsa var hemma genomförkyld men vi pratade bort en stund över lite kaffe och sen var det dags för mig att åka hem igen. på några dagar har jag hunnit träffa och prata med så otroligt många människor så att jag känner mig helt överväldigad. Det tog lite tid för mig att hinna skriva ner allt detta men jag hoppas att ni som läser förstår hur otroligt värdefull denna kryssning var för mig som arrangör av danser. Jag är mycket glad nu att jag kom iväg.

Jag ska lägga in bilder också men min dator och jag är inte vänner just nu så det får bli en annan dag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0