Rhodos firade min bror på 50 årsdagen

För ett par veckor sedan fick jag veta att min bror skulle fira sin 50 årsdag den 21/2. Jag blev mycket ledsen när jag fick det beskedet för då hade jag lagt in i mitt schema att jag skulle arbeta natt. Det brukar vara mycket svårt att få byta tur då så jag trodde först att jag skulle missa hela festen. Men jag skickade iväg ett mail till mina kollegor och det visade sig att en av dem kunde byta natt med mig. Kvällen var fixad och jag kunde vara med på festen.


Sen frågade jag min svägerska hur festen skulle arrangeras. De hade bokat folkets hus i Björneborg men någon underhållning hade de inte råd med så de skulle spela lite skivor. Då kom jag på att jag ville förära min bror och givetvis alla andra släktingar som kom dit en trevlig kväll med livs levande musik. Efter en liten koll så blev det så att jag bokade in Rhodos att spela hos oss. Jag var riktigt nyfiken på dem eftersom jag inte har hört dem och fått erbjudande tidigare om att boka dem till oss någon danskväll. Det här blev liksom 2 flugor på smällen. Min bror fick en trevlig present och jag fick chansen att lyssna på orkestern.


Jag startade dagen med att först bjuda hem Martinez och Ingela från BIWA med sina söner på våfflor. De var på genomresa och det var riktigt roligt att få träffa dem igen. Sen avlöste Rhodos dem på våffellunch. Jag stekte ca 70 våfflor och det blev lite över. Vi pulsade i snö när jag följde de båda banden från där de parkerat bussarna till mitt hem. Den här vintern verkar visst aldrig ta slut.


När vi ätit klart for först Martinez vidare till Grums och sedan åkte jag och grabbarna i Rhodos ut till Björneborg. Där gick vi in till mina bröder. Föremålet för festen höll på att skära upp frukt till bålen när jag kom in och presenterade bandet. Ja sa att nu ska jag presentera dig för din present. Här är Rhodos som ska spela här i kväll. Han blev tyst. Det är en märklig känsla att få tyst på honom för han är normalt sett ett strå vassare än mig i sin slängdhet med käften och det vill inte säga lite. Vi fick försöka skotta bort lite snö som fallit på framsidan och sen var det ett gigantiskt jobb för bandet att dra in allt och lyfta i trappor. Jag visste inte i förväg hur inlastningen var i Björneborg och det var verkligen inte trevligt. De slet ordentligt måste jag säga för att få in allt.


Jag lämnade dem för att åka hem och göra mig i ordning själv. På hemvägen möttes jag av massor med blinkande blåljus. Det hade skett en trafikolycka strax efter att vi for till Björneborg. En bil hade voltat i diket och var helt intryckt. Det såg riktigt illa ut men jag kunde läsa senare att föraren tagit sig ur bilen på egen hand. Jag hoppades att det inte skulle behöva hända fler olyckor denna kväll.


Festen startade med mat och några tal. Därefter öppnade min bror de presenter han fått. Sen var det dags för Rhodos att börja spela. De fick upp folket på golvet omedelbart. Det var en härlig modern och bra musik. Det kändes helt rätt att jag bokat just dessa grabbar.


Nu är det inte alls några dansentusiaster i den församling som firade min bror. Det dansades efter bästa förmåga och ungdomarna verkade gilla detta. Kanske kan de komma på idén att gå någon danskurs efter den här kvällen. Det är ju faktiskt pinsamt att den enda som var där och som hade något till dansstil för mig var en morbror. Mina bröder dansar gärna men oj vilken gammal dragspelsbugg med risk för livet. Men en sak är säker att fast det inte alls låg på någon hög dansmässig nivå så hade alla oerhört kul.


Till sist så vill jag bara säga att det var en mycket bra spelning som Rhodos gjorde. Att spela på ett proffsigt sätt för knappt 50 personer där hälften av dem aldrig lärt sig ett danssteg är inte någon drömspelning men de gjorde ett oerhört bra jobb. Det är trevliga killar och de både sjunger och spelar musik som jag gillar. Ljudet var verkligen bra och så en sak som jag bara älskade var deras gitarrspel. De kompletterade varandra riktigt bra och trots att de hade en vikarie den här kvällen på trummor så höll de en mycket bra klass tycker jag. Jag hoppas att de får lite mer framgång så att folk får kännedom om att de finns för det här är ett band som jag vill ha ut mer på våra dansgolv.


Efter pausen med kaffe så spelades det en stund till. Sedan började folket droppa av. Många hade långt att åka och det barn och gamla som inte orkade vara kvar längre. När det bara var ett fåtal personer kvar så tackade min bror orkestern och sa att de kunde spela 2 danser till sen fick det vara bra. Alla var nöjda och glada. Det blev en tid för prat under packningen. Vi hade fått ett minne till för livet och nya möten har skapats.

Här är lite bilder från kvällen

Paketöppning, och vad är detta?


Här har vi min morbrors fru Gunilla och min äldste son Tony


Här sitte morbror Errol min andra morbrors fru Marita och min mamma Carina


Här har vi två av Jans barn Karin och Jörgen samt en av hans svägerskor.


.. ska han skjutas i en skottkärra fram--- där få min 2 meter långe lillebror Hans rycka in som förare (han fick inte plats på bild)


Rhodos visade prov på artisteri även nere på golvet.


Det dansades flitigt


Härlig sång



Grymt gitarrspel


Trumvikarie för kvällen, honom hittar vi i Nova framledes


Motljus var svårt att dölja på bild men här leker de duktiga musikerna en stund






Det blev inte så mycket fotograferarande för mig men jag vet att fler tog kort så det kanske dyker upp lite mer bilder så småningom.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0