Sista reflektionerna för denna gång

Nu har det gått en dryg vecka sedan jag kom hem från dansbandsveckan i Malung. Det har varit en häktisk tid för mig och jag har inte så mycket ledig tid. Allt jag vill säga om mina tankar därifrån har dragit ut på tiden. Men som någon antydde så skriver jag kanske onödigt mycket också. Men så är jag. Orkar man inte läsa så behöver man inte. Stavningen får man också ha överseende med men de här långa inläggen brukar jag skriva i Word så om det är något fel så får jag skylla på ordbehandlingsprogrammet. Detta gör jag bara för att jag tycker att det är kul att dela med mig. Faktum är att det är många som tar del av det också. Jag är otroligt glad att så många återkommer och att ni kommenterar vad jag skriver.
Siffrorna för de 15 senaste dagarna är 3518 sidvisningar varav 1883 unika besökare. Självklart kan inte alla hålla med mig om allt jag skriver och det kommer in ett och annat klagomål. Vad jag vill säga är att jag inte raderat någon enda kommentar och det är bra att man säger vad man tycker och tänker. Jag anser mig väl inte helt obildbar så om någon tycker att jag skriver dåligt så ska jag väl försöka bättra mig men jag kan inte lova att det kommer att falla alla i smaken. Jag tar till mig när någon klagar likaväl som alla de otroligt positiva reaktioner jag fått de 2 år jag hållit på att skriva här. 

Så om du orkar så är du välkommen att ta del av dessa sista reflektioner från Malung. Sen kommer det att handla om resten av sommaren.

 

Något som irriterade mig då som många gånger tidigare under veckan var det otroligt höga ljud som blir. På onsdagskvällen var det nästan öronbedövande att stå inne i pubområdet. Det var svårt att prata med varandra där inne för allt ljud som kom från dansbanorna. Volymen var väldigt hög för flera av banden den här veckan. Det är inte alla band som har så men några verkar gilla att höja basen mer än lovligt. Det var högre på torsdag då Barbados spelade och när de sista låtarna spelades stod jag längst fram och lyssnade på deras extranummer. Det är ju självklart mycket högt att stå där framme så man måste ha hörselskydd på sig. Jag hade inte stoppat i mina så jag fick hålla för öronen när de spelade för det var inte alls bekvämt. Hörseln ska man vara rädd om för om den blir skadad så kan man aldrig få tillbaka den

 

En sak som jag glömt berätta om fredagen var den trevliga aktivitet som man hade på stan. Där var det bakluckeloppis och den besökte jag med massor av trevliga fynd som fyllde en hel väska jag köpte där. Det blev en silverkanna och många skålar och annat kul. Det trevligaste av allt var att de vi hyr av sålde lite från sitt hem. Jag fick köpa 2 fina blå skålar som Anders gjort och de passar mycket bra in i mitt hem.

 

Dansen i slutet av veckan skiljde sig inte mycket från de andra dagarna men man kunde se att det i slutet av veckan kommit in lite andra människor som bara valde att komma dit på helgen.

 

De sista kvällarna var otroligt kalla och temperaturen smög ner mot 2-3 grader. Det blev mycket jobbigt att stå ute då man inte dansade. Under hela veckan hade golvet på bana 3 varit mycket trångt men några som kom dit tidigt på fredagen tog mod till sig att starta med något nytt. De började dansa ut på golvet där man brukar stå under taket. Det är trä även där så det går bra att dansa på det golvet. När några tog täten så följde snart alla andra med. Den här kvällen blev det bättre utrymme och folk fick ställa sig utanför lokalen i stället för att bjuda upp. Det går bra men en nackdel är att det är så dålig belysning runt den dansbanan. Framförallt så är det väldigt mörkt på baksidan och man ser nästan inte vem som står där. För att se tydligt så måste man gå nära och det blir mycket svårt att hitta den man vill dansa med. Jag hoppas att man gör något åt detta.

Det mesta i Malung och på dansbandsveckan är så otroligt bra men det finns några saker som jag har svårt för at klara av. Det är just miljön utanför vattnet vid bana 3. Där har man placerat toaletterna. De har inget ljus och man får gissa sig till vart fjölen är. Många klarar inte av att hitta rätt och det spills en hel del. Efter en kort stund stinker det urin från de här bajamajorna och det är väl helt naturligt. Men vad man inte tar någon hänsyn till är att dricksvattnet är placerat alldeles intill. När jag ska dricka vatten så får jag kväljningskänslor om det stinker urin. Jag kan helt enkelt inte dricka vatten där. Jag fick ta med mig en vattenflaska eller gå till vattnet borta vid bana 2 i stället. Nu har jag skrivit önskemål till ledningen där att man ska se över det här till nästa år. Jag tycker att detta måste bli prioritet 1 för det är en sanitär olägenhet. Trängsel och annat kan man stå ut med men inte detta.

 

Till sist så försöker jag summera vad jag missat den här dansbandsveckan.

Det första jag upptäckte var att trots att jag packat så att jag skulle ha kunnat klara mig där ett år så hade jag glömt mina bästa buggskor hemma. .

Dessutom så missade jag att få höra när Åsa Karlström var uppe på scenen i Grönlandsparken.  

Jag kom aldrig åt att dansa till några av de dansband jag velat höra. Det var Danslaget, Erik Lihms och Nizeguys. Men värst av allt så hade jag glömt bort och missade att Sannex hade en specialspelning med alla sina gamla medlemmar. Hur kunde jag missa detta?

 

Men trots detta så har jag upplevt den roligaste av alla veckor i Malung. Det är så fantastiskt kul att vara där och det händer något hela tiden. Om jag kan så ska jag givetvis dit även nästa år.

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0