Ja och nej!

Nu har jag lyssnat på Kalaslistan i p4. Blender som jag röstade på har åkt ner en placering och är nu 5:a. Att Casanovas åkte ut var inte heller något trevligt. En postiv nyhet däremot var att utmanaren är första spåret på Surrounds CD som släpptes denna veckan. Nu har jag hört den låten flera gånger och det är en fartfylld låt som passar bra att dansa bugg till en stund in på kvällen då man kommit igång och värmt upp lite. Eller som snabb foxtrott. Ola och jag såg framför oss hur man dansar "norrlandsbugg" till den. Vad vi menar med det är när man dansar foxtrott till en snabb låt och liksom knäar i baktakt. Det blir ett speciellt gung som man bara ser norränningar göra. Varför tänkte jag plötsligt på hiphop? Jo där gör man också en  böjning i knäna samtidigt som man lyfter fötterna i ett steg. Jag ska aldrig ge mig in på att försöka bli danslärare. Det går ju inte förklara vad jag menar. När jag hört alla låtar på den nya skivan så ska jag tala om vad jag känner för varje låt. För en sak är säker efter att jag börjat lyssna. Det är mycket känslor i den här plattan.


Kommentarer
Postat av: Danstanten

Det var en bra beskrivning på norrlandsfoxtrot tycker jag :)

2006-09-30 @ 07:48:02
URL: http://danstanten.blogg.se
Postat av: Nina

Ja det är ju foxtrott men det är just till de snabba låtarna som man ser detta gunget mer. Du vet här nere är det inte lika vanligt att man alls dansar foxtrott till de snabba låtarna. På de danser jag oftast går på är det mycket ovanligt med annat än bugg. Det ser så annorlunda ut med den stil som man dansar foxtrott på däruppe också än vad det gör här. När vi såg dans i norrland första gången todde vi att det var någon säskilld dansstil som man bara dansade till snabba låtar så som man dansar bugg här till de snabba. Det var därför vi började kalla det för norrlandsbugg.

2006-09-30 @ 15:14:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0