19 månader sedan sist

Ojså fort tiden går, Det blev visst en lång paus och jag antar att de flesta av mina läsare har tröttnat för länge sedan. Det har hänt oerhört mycket sedan jag skrev sist och jag kommer inte kunna berätta allt men nu har jag bestämt mig för att för varje dag återge er lite av vad jagt haft för mig under den här tiden.
 
Det som hänt är att jag först blev sjuk, idag vet jag att det var ett virus som satte sig på hjärnan i october 2013. Jag har fått hjärnskador som troligen är bestående. De visar sig som hjärntrötthet, koncentrationssvårigheter, dålig balans och minne.
 
Det gick inget bra med mina satsningar som dansarrangör i Kristinehamn eller i Värmland överhuvudtaget. Jag har kämpat hårt och drog på mig stora skulder. de lån jag tog genom åren klarade jag att betala tack vare mitt jobb som sjuksköterska.
 
Jag förstor efter ca 6 månader att jag inte skulle kunna gå tillbaka till mitt jobb som sköterska då jag helt enkelt inte klarar av det höga tempot längre. Jag har rest mycket till Teneriffa och bestämde mig för att försöka starta en verksamhet där som jag kan leva på. Jag sålde min lägenhet i sverige och satsade de slantarna på att förverkliga mitt mål.
 
 
I september 2014 hade jag funnit en lokal som jag ville ha och där skulle det bli fint att starta en dansskola. Kontrakt skrevs i oktober. Den stora lokalen på andra väningen i hörnet har ett underbart läge med utsikt över Playa De Los Cristianos. denna skulle jag nu få starta min verksamhet i.
 
19 - 21 september 2014 hade jag ett stort arrangermang i ktristinehamn som tyvärr även det blev en mycket stor förlust för mig ekonomiskt. Höstens danser gick också med förlust varje gång. Den enda kväll som alltid gått bra tidigare var första fredagen efter nyår. Den 3/1 2015 var det dags igen men denna gång hade trenden vänt även för detta arrangemang. Förra året vsr det 350 besökare. I år hade det sjunkit med 100 pers. Jag bestämde mig då för att inte fortsätta med danskvällar i den regin mer. Dessutom så har den nya ägaren av denna fastighet gjort så stora förändringar att det börjar bli omöjligt för mig att arrangera danser där. Det tar för lång tid att ställa i ordning allt innan.
 
Efter ett år som sjukskriven sjönk min ersättning frtån försäkringskassan, de försäkrngar jag har på mina lån betalas också ut endast under ett år sedan ska man betala räntor och amorteringar igen. Jag kunde inte betala de arrangermang jag haft och inte heller de lån jag tagit till att betala tidigare förluster. Det började bli oerhört brådskande att komma igång med dansskolan jag skulle starta i Los Cristianos. Det svåra är dock all byråkrati i spanien. Nu efter allt jag fått lära mig så skulle det gå att starta företag på ett par dagar men det var mycket jag inte visste.
 
Tiden gick och jag fick inte klart allt innan i april. Den 6/4 hade jag premiär men det var bara ett fel. Jag var fortfarande sjuk och hade ingen som kunde hjälpa mig så jag klarade inte av att få igång verksamheten. Där stod jag med en tom lokal och hade inga krafter eller pengar kvar att ta hand om det jag satsat allt på. Det som dessutom fick mig att ge upp var att jag i mars fick genomgå en utredning av mina besvär. Jag fick då veta att den hjärnskada jag har inte läkt ut. Jag klarar bara av att koncentrera mig i ca 10 minuter och har fått svåra problem med mitt minne. Jag ordinerades sträng vila för att se om symtomen minskar.
 
Med ett hyreskontrakt i näven och tårarna över min förtvivlan bad jag en advokat om hjälp. Jag bestämde mig för att lägga ner allt och börja om från början. Vad jag ska göra det vet jag inte än men det viktigaste nu är min hälsa. Om jag inte tar hand om den så kommer jag aldrig kunna ställa allt tillrätta igen.
Jag har sålt mitt hem.,magasinerat mina tillhörigheter som inte är så mycket av värde att det går att sälja. Jag ser hur mina skulder växer för varje dag. Det är så jobbigt ibland att jag inte vet hur det ska gå men skam den som ger sig. En jäkla fästing som gett mig en virusinfektion ska inte få knäcka mig. Jag kommer tillbaka men det tar lite längre tid än vad jag önskar.
 
I april när jag bestämde mig för att lägga ner allt så tittade jag över vad jag kan tänkas få för hjälp av min försäkring. Jag kollade den när jag blev sjuk och visste att jag skulle få hjälp om jag blivit biten av en fästing som gett skador. Nu ska jag på en kontroll hos neurologen i september. Om de fastställer min invaliditetsgrad då så kan de betala ut den ersättning jag hoppades att jag skulle kunna fått direkt så hade jag sluppit ha alla dessa ekonomiska problem idag. Det kommer lösa sig men jag mår så dåligt av att inte ha betalat de jag är skyldig pengar att jag inte orkar visa mig för dem det gäller.
 
Jag deklarerade också. Det var mycket besvärligt för mig att få ordning på allt men efter en veckas arbete kunde jag skicka in min deklaration 79 000:- tillbaka skulle det bli. Idag vet jag inte när de räknat klart för jag har fått lämna in kompletterande uppgifter på allt och jag vet att de kommer betala mina förfallna skulder för dessa pengar men det är ju toppen :) då blir det några fler som jag kan möta utan att känna mig skyldig pengar.
 
 
 
Det låter väldigt eländigt men så illa är det inte ändå. Det positiva är att jag valt att stanna kvar i värmen, det är billigare att leva och jag kan träna med dagliga promenader i solen. Jag har en lägenhet med utsikt över stranden och haamnen. Jag har goda vänner som jag kan träffa när jag vill. Det enda jag saknar just nu är dansen men det är en förlust jag orkar ta med allt annat positivt som finns här omkring mig.
 
 
I juli ska jag vara i sverige två veckor och vara med på yngsta barnbarnets dop. Hon är tre månader nu och jag har fått vara med henne några gånger redan. Det är lycka att få träffa de små ibland.
 
Välkommen tillbaka till min blogg. Hoppas jag kan hålla den bättre vid liv den här gången.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0