50 årsfesten fortsättning

Klockan 15:55 var jag på plats i Björneborg. Där började jag öppna upp och se till att bandet skulle kunna komma in. De var väldigt punktliga. Jag hann bara plocka in allt från bilen så var det dags att ta emot dem. Sen var det en hel del som skulle göras. Kaffe var det första jag började med. 3 bryggare fanns det på plats och massor med kannor. När de första var igång och ugnen varm så började jag eftersteka oxfilén. Jag fick plats med 2 formar i taget i ugnen och de fick stå 15 minuter utan lock där. I mikron värmde jag fläskfilén och då dök min kära syster Lena upp som fick fortsätta ta hand om att skiva upp fläskfilén. Snart hade även hennes dotter Therese och kompisen Johan kommit också. De fick duka borden med servetter, glas och bestick. När köttet var varmt sänkte jag temperaturen i ugnen och ställde in allt där.

 

Medan köttet stekte kokade jag 2 stora grytor med sås. Lena hade varit inne på en restaurang i Bergvik och köpt en påse för storhushåll med béarnaisesås. Det skulle blandas med 6 liter vatten och 1 kg smör. Tur att det fanns en stor kittel i Björneborg. Jag hade även med min stora gryta och i den hällde jag upp det spad jag fått då jag stekte fläskfilén. Den blandade jag med 1 liter grädde och 2 kg kantareller. Detta var tänkt att bli kantarellsås för de som inte ville ha den andra såsen. Jag har i hela mitt liv använt mig av vetemjöl och gjort redningar då jag gör sås. Den här gången skulle jag förenkla det hela tänkte jag och köpte idealmjöl. När svampen tinat och det var klart att reda den så började jag vispa i av mjölet. Det hände inget,, jag vispade i lite till och frågade sedan Lena om hon använt detta någon gång. Nu ska du nog ge dig sa hon då. Det kommer att stelna till i efterhand. Oj då tänkte jag och slutade hälla i mjöl. Jag fick väldigt mycket beröm för svampstuvningen kan jag säga hehe…

 

Nu var allt det varma klart och klockan var 17. Om en timme skulle maten stå på bordet. Potatisen var fördelad till flera andra som skulle koka den och ta med den varm. Strax började det anlända både gäster och potatis. De stora grytorna kom inlindade i filtar. Jag och Lena stod i köket och hackade sallad, gurka och paprika för brinnande livet och nu skulle det bara fixas en välkomstdrink. Jag visade in min ”lilla” broder Hans i köket och sa att han är bättre på att blanda bål än vad jag är. Jag kastade fram en påse frysta jordgubbar, några flaskor sodavatten en flaska jordgubbssaft och massor med is. Sen fick han en stor röd plasthink. Vodkan passade bra att spetsa det hela med. Jag bad honom var försiktig bara så det inte blev för mycket frukt hehe… min ena brorsson Kent stod där och såg väldigt rastlös ut så jag bad honom servera bål till alla. Under tiden som de tog var sitt glas passade jag på att smita ut på toaletten och byta om, sminka mig och se till att vara klar för en toppenkväll.

 

När klockan var 18 konstaterade jag att maten stod på bordet, Rhodos hade precis klarat av soundcheck, alla gäster hade kommit. Vi kunde ta en skål och jag hälsade alla välkomna.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0