50 årsfesten de sista timmarna

 Sakta börjar nu lugnet återkomma efter alla uppvaktningar jag fick på min födelsedag och tiden därefter. Jag har redan berättat om hur det var att förbereda för festen. Jag ville ha det på mitt sätt så det var inte till att tänka på att delegera ut så mycket. Men när allt var på plats och jag kunde börja hälsa på gästena då släppte jag allt. Jag hade inte bett så många om hjälp för jag vet att jag en helt undebar familj och räknade med att de kommer att vilja ha kaffe på maten och ser till att det kommer fram så småningom. Till bords hade jag nu alla barn, barnbarnet, mina syskon med familjer. Det var bara några få syskonbarn som inte kunde vara med. En morbror med fru, min styvmor, mamma och styvfar. Den yngsta deltagaren var 3,5 månad och den äldsta 77 år. Jag hade några av mina närmaste vänner från dansen en arbetskamrat, Teo som jag sjunger med ibland var med också. Jag hälsade alla välkomna och noterade att en av mina bästa vänner Mats inte fanns på plats. Jag blev lite orolig men hade ingen möjlighet att undersöka det närmare. Vi började äta och jag blev hurrad för och min Bror Jan höll ett fint tal. Han berättade att han kände sig stolt för mig redan som tonåring när en kamrat hade sagt att han träffat stans snyggaste tjej och hon heter Nina. När brorsan kom underfund med att det var mig han menade så sträckte han på sig lite extra för min skull.

Maten höll måttet och jag hörde ingen som klagade. Det märktes att det smakade bra för det blev inga stora mängder över och många gick och tog om. Det var ett gott betyg. Det blev lite tid för mingel och prat efter maten. Jag passade på att arrangera en gruppbild på de 3 småttingarna som var med. Min brorson Emanuel 8 mån, Ville 7 mån och den lilla tjejen som är född på midsommar. Det var inte lätt att få dem tittandes upp i kameran. Först skulle grabbarna plocka ut nappen på henne, de kunde inte låta henne vara alls. Men när vi lade dem ner bredvid och härjade över huvudet på dem så lyckades vi få dem att titta rätt upp i kameran alla 3.

 Jag hoppas få dessa bilder så att jag kan lägga upp här.

Sen blev det dags för kaffe. Lena hade bakat hela veckan och det fanns massor med kaffebröd. Någon tårta blev det inte för jag tyckte att det räckte med allt detta bröd. Sedan var det dags att öppna presenterna. Det var ett bord helt fullt med blommor och paket. Min bror Jan han tyckte det var orättvist för när han firade sin 50 årsdag där så fick han en skottkärra. Jag fick så mycket vackert att det är helt otroligt.

När jag var klar med detta var det dags att ta emot de gäster som kom för att dansa. Det var inte så många som hade nappat på att få gå ut på denna danskväll men de som kom var desto mer välkomna. Mats dök upp han också. Han hade trott att han inte var välkommen för att det bara skulle vara släkten först. Jag kände mig jättedum som inte hade varit tydlig nog mot honom i inbjudan. Nu började Rhodos spela och det var knappt hälften av gästerna som dansade. De andra drog sig ut mot ”baren” för att stärka sig lite under västen. Det är en bra lokal att vara i för man kan sprida ut sig och hitta en vrå om man vill sitta och prata. Mina söner upptäckte att de har en massa släktingar som de inte känner igen. Det utväxlades löften om nya familjeträffar. Jag var väldigt nöjd med detta för det är så jag är uppväxt. Inte kan jag acceptera att mina barn och barnbarn inte vet vilka de är släkt med. Detta fick bli en nystart på våra härliga familjeträffar.

Detta blev en annorlunda danskväll för de som kommit för att dansa men de var nöjda med musiken. Gästerna som hade långt att fara drog sig hemåt och efter paus började allt fler tacka och fara hem. Rhodos gjorde ett kanonbra jobb och jag kan glädja alla som missade dem med att de ska få komma tillbaka. De är bokade till Folketshus i Kristinehamn på Valborgsmässoafton.

Jag tackar alla som gjorde min 50 årsfest till en dag som jag aldrig kommer att glömma.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0