Surrounds cd Varje steg du tar

Surround

Foto från Surrounds hemsida

Nu har jag försökt lägga mig flera gånger och bara njuta av den nya cd: n med Surround. Det går inget vidare! Min kropp är nämligen programmerad att inta ett lodrätt läge när den uppfattar tonerna av bra dansmusik. Jag svävar fram här hemma och plockar efter barnen, fixar maten och vattnar blommor, allt funkar så bra när man har de rätta takterna att göra det till.

Den första låten I en annan värld har nominerats den här veckan till Kalaslistan. Den har ett högt tempo som jag älskar när man får dansa en snabb bugg med en riktigt duktig dansare. Det första intryck jag fick då jag startade den här skivan var att det här är något stort som är på gång. På deras hemsida kan man läsa att medlemmarna tidigare spelat i Nova och Gamblers och då kan man ju förstå att de har rutin på det här och vet vad vi dansare vill ha.  

Nästa låt som är en välkänd schlager, Natten har en hemlighet, är ju något jag känner igen. Det är så här långt in på skivan som jag orkat hålla mig stilla. Jag hade inte en aning om hur de här killarna skulle låta innan jag fick den här skivan i min stereo men jag blir glatt överraskad och förstår att nu har de bestämt sig. De ska spela den här musiken för oss dansare.

Det finns några saker som jag uppskattar hos dansbanden. Det är givetvis takten så att det känns behagligt att dansa. Det ska låta bra så att musiken blir njutbar. Sången är viktig för mig, om det inte låter bra i mina öron så har jag svårt för att ta till mig ett band. När jag går ut på dans vill jag bli glad. Texterna har inte så stor betydelse men sättet att sjunga dem på betyder otroligt mycket. Jag brukar säga att det är som att höra på en norrman som talar, de låter alltid glada med den där extra uppåtsvingen på slutet i meningen. Om sångaren förmedlar en negativ känsla åt mig så får jag inte ut vad jag vill av en danskväll.  

Nu har jag lyssnat igenom Surrounds cd och blir bara väldigt glad rakt igenom. Jag gillar att det är många svenska texter. Det gör ju att jag har lättare att sjunga med och lära mig texterna snabbt.  Sångaren är jätteduktig och har en fin röst. Jag är övertygad om att om jag går ut på dans då Surround spelar så kommer jag att bli nöjd med alla de kriterier jag har för att det ska vara bra dansmusik. När jag hör ett helt album så här med eget material från en dansorkester jag aldrig dansat till så blir jag ju givetvis nyfiken på vilka låtar mer de kommer att spela på en danskväll. Nu har jag bekantat mig med lite av deras musik och det räcker gott för att göra mig nyfiken på resten av vad de kommer att bjuda på en hel kväll.

Jag fick några favoriter som jag kommer att lyssna mer på.

Varje droppe regn är en riktigt härlig tryckare som jag redan längtar att få kramas till.

Varje steg du tar är även det en lugn och fin låt som börjar försiktigt och smyger sedan igång med ett mycket härligt tempo. Sången i den här melodin är så levande och djup att jag blir helt övertygad om att det är som i texten att han blir helt lugn då jag är nära.

Innan dagen gryr är den snabba låt som jag gillar bäst. Den har ett perfekt tempo för bugg. Det händer mycket i låten med flera stopp så man kan tillåtas att improvisera dansen. Energin växlar så låten blir intressant att dansa till.

I en annan värld är grymt bra när man vill ha en riktigt snabb låt.

Det här har ni gjort bra så jag hoppas verkligen att vi får se er ute på dansgolven snart.

Tack för en mycket trevlig cd



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0