Mun mot mun metoden

Jag får ofta höra av andra ute på dans vart det kommer att anordnas något. Det är bra att de som vet något sprider detta vidare så att man kan planera in danserna framåt i god tid. Den här vintern tycker jag att det varit lite si och så med uppdateringar på ett flertal hemsidor. Det är ju synd att man missar en dans bara för att man inte fått veta om den i god tid. Nu fick jag ett tips om att Valsverket i Degerfors kommer att ha dans. De har en massa olika aktiviteter där och vid ett tillfälle under våren ska Joyride och Fernandoz spela. Jag har aldrig varit dit men har hört flera som rekomenderar detta framförallt för större sällskap. När jag ser priset så tänker jag att det är ett ställe som man ska välja om man vill gå ut och äta en god middag innan dansen. För jag skulle då inte betala 245 kr endast för deras dansbiljett.


Kommentarer
Postat av: Markus

Hej Nina!
Jag har också sett info om denna dansgala.
Tänk på att det är en dansgala och ingen danskväll med ett band. Men jag tycker ändå att 245:- är saftigt. Vad Brunnsparken tar på sina nonstopkvällar vet jag inte. Men det är väl inga 245:-
Har sett en del som skriver nonstopdans vid dans till två orkestrar och andra som använder ordet "dansgala". Har även stött på att man har "dansgala" med blott en orkester. Man har olika ord för att deffiniera en danskväll med flera band.

2006-03-02 @ 17:19:22
URL: http://www.markuz.se
Postat av: Nina

Nej inte tar man så mycket någon annanstans. Jag har aldrig betalat mer än 150 kr för ett inträde. Och då är det endera flera eller ett band som spelar. I ö-vik tog de 160 kr för en mara. På Dansbandsveckan tar man 150 kr per kväll. I en galabiljett brukar maten ingå men det gör inte det på denna tillställning utan den får man lägga till ytterligare för att få. Det pris de satt upp på 245:- är endast för dansen och det är på tok för mycket tycker jag. Sedan får de kalla det för vad de vill. Mara är väl mer vad man kallar danser som är utdragna lite i tid så att de spelar t.ex från 19-20 och håller på fram mot 02-03 på natten. en gala markerar mer att det är en fest dit man kommer galaklädd eller i alla fall finklädd.

2006-03-02 @ 21:31:38
Postat av: Markus

Jo jag håller med dig om att 245:- är dyrt. Men en sak som är lite intressant som jag lagt märkt till är att olika arrangöer har olika entrépriser för samma band. På ett ställe kan det kosta 100:- för att dansa till Zlips, medans det på ett annat ställe kostar 140:- Lite skumt kanske, eller så är det jag som inte hänger med.

2006-03-05 @ 12:33:18
URL: http://www.markuz.se
Postat av: Nina

Nej då det är lätt att förstå att det är skillnad på omkostnader. Om vi ser på hur man arrangerar söndagsdanserna på rocksulan t.ex. Dels så tar inte orkestrarna samma gage alla dagar i veckan. Det är billigare att ta dem på en söndag eller i början på veckan. När man sedan arrangerar i en klubb så som de gör måste man inte ha vakter och så arbetar alla ideellt. De får ingen lön de som jobbar. På det viset går intekterna till orkesterkostnad och hyra för lokalen och skatt. Det är lönerna som drar iväg priserna så att de andra ställena måste ta ut högre avgifter. Och så är jag inte helt säker på om det är samma skatt alltid.

2006-03-05 @ 13:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0