Per-Håkans CD

Lyssnar på Per-Håkans nya cd "Full fart framåt" och jag blir så otroligt danssugen. Jag fick några reflektioner som jag gärna delar med mig av.

"Ut på vägarna igen" (Tomas Ledin) Visst har jag hört låten många gånger tidigare men detta var första gången som det presenteras på ett verklighetstroget sätt. Att börja plattan med detta spår är ju givet. De gamla Sannexmedlemmarna som nu åter ger sig ut på vägarna för min och alla andra dansares skull och helt klart även för deras egen.

"Alla vackra stunder" (??) en ljuvlig sång som bringar en positiv uppmaning om att tänka på alla glädjefyllda minnen och att man ska vara försiktig med sina löften.

"En sista dans" (H. Sethsson - C.Linder - J. Carlsson - .P Assarsson) Oj här svänger det. Jag känner så väl igen denna låt och skulle våga påstå att jag har aldrig haft tråkigt när den spelats. Dansar man till den så går det inte annat än titta i ögonen på sin kavaljer och hoppas att han sjunger med. "Kan du ge mig en chans att ta en sista dans..."

"I min dröm" (A Överland - C Lösnitz) är så kärleksfull och sann. I texten att man får bara det man får... den som älskat kan nog aldrig glömma. Den som glömt har nog aldrig varit kär!

"En lycklig man" (A. Klar) Känns tryggt och taktfast, jag kan inte riktigt sätta fingret på varför men den här låten gjorde sig bättre på dansgolvet än på plattan. Det måste nog bero på att det är en verkligt traditionell dansbandslåt så den vet vart den placerar sig bäst.

"Jag ger dig allt du vill ha" (C. Lund - M. Wendt - M. Klaman - T- Gjers - MC. Parker) Det här är inte min melodi. Om den förra kändes traditionell så är den här kanske t.o.m. något övermogen.

"Kommer du ihåg mig" (T. Nyström) Det känns lite som att man samlat de låtarna som säger minst i mitten på plattan men så brukar man ju göra så jag är inte alls förvånad. Den här har ett bra tempo för att bugga till men jag tycker att texten är väldigt trist. "Om du vill ta mig så vill jag ha dig bara för mig själv... " Tyvärr så vill jag nog inte det så du får ta någon annan.

"Jag längtar hem igen" (T. Berglund - A. Mårtensson) Jag hade drabbats av melankoli och gått och satt på kaffe och denna fick mig inte att vilja vända åter för att njuta av musiken. Gillar inte denna heller så värst, det får fortsätta skvala lite till i bakgrunden.

"Kärleken kom till mig" (J. Lindau - M. Johansson) Vaknar till och känner att jag får lust att dansa igen. Kanske var det koffeinkicken för det var inte texten. Det svänger bra om låten så visst är den positiv så lite glad blir jag ju.

"Du får det du vill ha" (R. Bergstrand) här är min absoluta favorit på denna cd, "ger du mig ett leende så ger jag dig min sång..." Kroppsspråket betyder så mycket och i den här oerhört fina text kan jag känna mig inbjuden att dela med mig av mina känslor.

"Stäng inte dörren när du går"(P. Helén) ännu en oerhört vacker sång. Avsked och separation är något som de flesta har upplevt någon gång. Det känns oftast mycket svårt och de här orden att bevara "alla minnen alla ord..." är en känslosam och fin uppmaning som fler borde följa.

"Va det nåt jag sa" (A. Klar - U. Georgsson) härlig upptempolåt, den här kan jag inte alls vara stilla när jag hör. Den här är det musiken med tempot och stoppen som är så roliga när man dansar som ger plusspoäng. Det är energiväxlingar som ger en lust att improvisera. Det svänger gött.

"Straight from the heart" (B. Adams - E Kagna) Underbar skönsång som jag njuter till. Det här är en sån där sång som man bara vill sjunka in i en famn och njuta fullt ut till. Rakt från hjärtat, ja absolut är det så.

"Du bara du" (T. Thörnholm - T. Äbb) Traditionellt dansbart, inte mycket mer känslor än att det är bara en vanlig låt som man lätt lär sig att tralla med i.

"Det är fredag" (K-Ljung) Det är synd att det slutar svagt för det är vad jag tycker om den här låten. den säger mig ingenting. "Hoppas bandet spelar bra för då blir det roligt ikväll..." töntigt!

Jag har som jag skrivit fått några favoriter. Faktiskt några fler än vad som brukar vara vanligt på en cd. jag kan förstå att de valt musiken med omsorg för att tillgodose deras breda publik. det är bra att det finns något för både den traditionella mogendansaren och för mig som föredrar lite mer åt det moderna hållet. Framförallt så är jag väldigt glad att Per-Håkans valt att satsa framåt och ger oss en chans att få höra dem länge till. Tack för en bra cd produktion.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0