50 år fyllda och firad

Onsdagen den 13 oktober fyllde jag 50 år. Mina barn hade gett mig en otrolig överraskning dagarna innan då de förvandlat mitt vardagsrum. Nya lampor, tavlor, bord, gardiner, blommor, ljus, saker, kuddar. Det kändes som ett helt nytt rum.



Stefan en av grabbarna fixade med min dator så den fick mer minne och blev snabbare. Jag hade fått en massa saker som jag behövde redan och var så otroligt glad. Men veckan hade bara börjat och det skulle bli så otroligt mycket mer.

På dagen den 13:e var jag hemma och fick besök av min chef. Hon kom med en ljuvlig bukett från företaget.



Jag fick också blommor som kom med bud. Det var Geir-Ivar från Norge som skrev en hälsning att han var ledsen att han inte kunde komma på min fest. Grannarna dök också upp med blommor och present.



Därefter kom Leif från KLTV med gula rosor och en cd.



Cattis min äldsta sons sambo hade med sig en vacker bukett från sina föräldrar. De har även bidragit med massor av härliga kantareller till min fest.



Så här fint blev det på köpmansdisken barnen fixade åt mig med födelsedagsblommorna på.




Festen skulle hållas i Björneborgs folketshus på lördagen den 16 oktober. Jag hade 75 föranmälda till maten och det krävdes en del förberedelser. Frysen var fylld med 13 kg oxfilé och 10 kg fläskytterfilé och en massa kantareller. Jag hade köpt hem 30 kg potatis som jag hade i bilen. Paniken kom när jag såg att det varit minusgrader ute. Hur mådde potatisen efter denna natt funderade jag. I god tid innan festen ville jag ha kontroll på att maten var av god kvallitet så jag har tagit fram av den i samband med olika firanden och testat. Tidigare hade vi provat oxfilén och nu var det fläskfilén och potatisen som skulle testas. På onsdagen när jag fyllde så fick de sista försöken till matlagning praktiseras. Potatisen hade som tur var inte frusit. Köttet var bra och jag kunde börja slappna av nu när jag visste att det smakade bra. Vi hade en trevlig kväll tillsammans och jag kunde ha alla samlade här i mitt hem. Det är alltid lika trevligt när jag får ha alla sina barn och barnbarnet samlade omkring mig.



På kvällen passade jag på att läsa alla meddelanden jag fått under dagen och det är helt otroligt. Jag har blivit grattad av ca 300 personer via sms, mail, på forum som facebook, dansmaffian och dansbandsdax.

Jag hade tagit ledigt från jobbet resten av veckan och passade på att städa och förbereda lite mat inför helgen. Det var väldigt spännande eftersom jag själv ordnat med min fest och bjudit in massor med folk att komma. Det var en självklarhet för mig att ha dans så jag lät Rhodos spela för mig. De fick komma för jag vet att de är riktigt bra. De spelade även på min brors 50 årsfest. Min tanke var att de som ville skulle få komma och dansa bara utan att behöva bry sig om att det var min födelsedag. Jag bjöd in alla dansare jag kunde nå och hoppades att det skulle bli en trevlig danskväll också. Det tar lite tid att försöka nå folk så det pysslade jag också med under dagarna.

Jag fördelade ut jobbet också för att inte behöva göra allt själv. Jag inhandlade läsk öl och vatten. Detta fick stå ute på balkongen för att hållas kylt. Alkoholen hade jag önskat i present så den behövde jag inte bry mig om. Min mamma tog hand om 20 kg potatis som hon skalade och delade upp så att hon, Stefan en av mina söner och min syster Eugenia kokade dessa. Det skulle de ta med sig varmt till festen. Min syster Lena tog på sig ett jättearbete med att baka 7 sorter kakor. Hon bakade dag och natt.

Jag lade upp en planering för hur maten skulle tillredas och hållas varm. Först började jag tillreda fläskfilén på fredag. Den stekte jag hel och lade in i aluminiumformar i kylen. Den håller sig fint så någon dag innan man ska äta den. När alla förberedelser var klara och jag insåg att jag inte skulle kunna göra något mer innan lördag morgon så bestämde jag mig för att åka till Arboga på dans på fredag kväll. Där spelade Kindbergs och jag fick med mig Mats härifrån stan. Jag tog med nattfika att ha i bilen.

Mats uppvaktade mig med en fin Whiskey.



Det var en trevlig danskväll och jag var ordentligt trött i kroppen när det var dags att åka hem. Sängen kändes skön när jag äntligen lade huvudet på kudden kl. 03.30. Jag satte klockan på 10:30 och räknade med att den tiden skulle räcka för att hinna göra klart allt till festen.

Klockan 08 vaknade jag med huvudvärk. Jag tog en tablett och gick och lade mig. När jag insåg efter 5 minuter att jag troligen skulle ligga vaken med värk i ett par timmar så tänkte jag att det är bättre att jag tar hand om köttet direkt och lägger mig sen en stund när det är klart och huvudvärken släppt. Då kunde jag få lite mer sömn senare i stället. Så jag satte igång med maten kl. 8:15 på lördag morgon.

När man steker oxfilé så vill man ha den serverad het men den ska inte förlora sin saft. Jag läste på ordentligt och vet nu att det här sättet är att rekommendera.



Gör så här:
Tina filén långsamt (jag tog fram den 2 dagar innan och hade den på balkongen) och putsa den väl. Skär dem i lagom stora bitar (jag tog ca 3 cm). Stek i smör på medelstark värme. Lägg inte för mycket i pannan för då blir den kall och då rinner saften ur. Salt och svartpeppar. Stek på båda sidor tills det fått en fin stekyta. Lägg sedan köttet i ugnssäkra formar och ställ dem kallt. Här kan de nu stå tills det är dags för middagen. Jag stekte köttet på morgonen,. Jag lade de stekta bitarna i aluminiumformar med lock och ställde dem på balkongen.

Tanken var att detta jobb skulle ha tagit ca 2 timmar jag hade räknat med att kunna steka i 2 stora stekpannor men det var bara den ena som det fungerade bra i. Det var tur att jag gick upp tidigt för arbetet var klart kl. 11.45. Jag ringde Marianne i Björneborg och sa att nu kommer jag. Lena skulle möta upp där ute också. Kvar över var jag där och då hade de låst upp och larmat av lokalen. Jag började möblera tillsammans med Lena. Det tog en timme att bli klar där. Sedan for jag in till stan igen och handlade alla färskvaror till salladen, såsen och bålen. Detta gjorde jag sist för att inte behöva förvara detta hemma. Dels hade det inte fått plats och så slapp jag bära det upp och ner fler gånger. Nu tog jag det direkt till festplatsen.

Klockan var nu 15 och jag skulle duscha, fixa växelkassa och vara i Björneborg för att ta emot bandet kl. 16. Sen skulle maten stå på bordet kl. 18. Nu passade jag på att äta lite, Det blev en tallrik yoghurt och ett par smörgåsar. Jag väckte Eric!! Kollade med honom att han fick skjuts av någon. Väntade på att han skulle bli klar i duschen, knackade på dörren massor och blev allt otåligare. När det blev ledigt så duschade jag och drog på mig matlagningskläder. Packade ner festkläderna och bar ner köttet till bilen. Bilen var fylld nu till bredden med allt som skulle ut igen. Nu var allt klart hemma och jag for iväg för 2:a gången denna dag till Björneborg kl 15:40. Jag tog vägen förbi COOP och växlade kassan.  

Frågan var nu om min planering skulle hålla. Skulle gästerna få mat kl. 18. Vad tror du? Fortsättning kommer av min berättelse sedan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0