alla hade sovit dåligt, var det därför det blev galet kul?

I söndags var jag arg som ett bi när jag steg upp kl 04:30 på morgonen. då hade jag inte kunnat somna ännu och insåg att det skulle bli ett mardrömsdygn framför mig. Vanligen så brukar det finnas insomningstabletter i mitt medicinskåp för nätter som denna men nu var de slut så det var bara att pina sig igenom natten. Till sist så somnade jag ändå i kanske högst 2 timmar.

då natten varit så är det lika bra att sätta igång med en massa direkt när man vaknar annars blir det inget gjort alls. jag började med att färga håret som såg minst sagt förjäkligt ut. Jag skalade potatis medan det satt i och verkade. När frisyren var klar så fixade jag resten av middagen. Kindbergs skulle bjudas på mat och jag var så fantasilös att jag faktiskt bjöd dem på likadan mat som Bhonus fick då de var här. Kassler med ananas och ost, kantarellsås och kokt potatis. En grönsallad och kokta sommargrönsaker till. Det är s¨å enkelt att förbereda och då är maten klar på 30 minuter när den ska kokas och gratineras.

Ola och Andreas 2 av mina söner var nere i folketshus redan dagen innan och bar bord och stolar så det var i det närmsta klart. Klockan 2 skulle biografen öppnas så då var jag och min syster EA på plats för att fixa resten. När jag kom dit hade redan några från bandet anlänt. De stackars grabbarna har kämpat nu som galningar de sesta veckorna med bilar och släp mellan sina spelningar. Deras nya buss är klar förutom några retliga byrokratiska formaliteter. Denna dag var det ännu mer omöjligt för då strejkade en av bilarna. Resten av killarna kom hit i en lånad bil och deras hjälpare Urban fick inte följa med. De hade sovit dåligt de också så jag led verkligen med dem. Men nu var alla på plats och de fick släpa allt på plats genom huvudentren och upp med handikapphissen. Det var lättast så eftersom de hade mindre släp att köra intill.

Jag systern och hennes minsta grabb Anton 4 år plockade rätt på det sista i rotundan och såg till att det skulle vara så trivsamt som möjligt. Anton har inte riktigt förstått än vad hålla sig ur vägen betyder. Jag gjorde ett låtsasstreck på golvet och sa att han inte fick gå över strecket. Det gick bra nästan hela tiden men jag glömde göra ett streck i taket så de gångerna han tittade där så råkade han gå över på fel sida. Han blev superglad när han fick en affisch med sig på Kindbergs hem. Det enda tråkiga var att han började gråta när de skulle hem för han ville vara kvar och höra när de spelade. Jag lovade att vi ska fixa det en annan gång. Jag drog mig hemåt igen och fixade till så alla skulle få mat.

Klockan 17 satt vi till bords och käkade. Detta var första gången som jag hade Kindbergs här men inte alls första gången jag hörde och träffade dem. De är alltid lika trevliga och bjuder på sig själva. Jag har inte haft någon möjlighet tidigare att sitta ner med dem och växla några ord men nu hanns det med före dansen. Jag passade på att äta middag innan ihop med dem och 2 av mina söner som skulle jobba under kvällen. Det blev en trevlig stund.

Allt hade flutit på fint och när klockan var 18 så var alla redo. Magnus slog igång dem och jag kunde krama om alla besökare som än en gång tagit sig hit.

När det var igång så märktes det inget på bandet att de led av sömnbrist. Det gjorde det däremot på mig. Jag fick kolla att allt var ok och sen gick jag upp flera gånger till våning 3 och lade mig på en soffa där. jag var yr och svimmfärdig flera gånger under kvällen. Jag kollade bara så att allt flöt på och tog några varv i Rotundan för att kolla branddörrarna. Jag kunde notera att alla gäster stortrivdes. 

Detta var första danskvällen som det endast var familjen som arbetade med dansen. Jag hade 2 söner och 2 systrar till hjälp. Folketshus har sin egen personal som sköter om serveringen. De har fått in en bra rutin nu på jobbet där och jag tycker att det fungerar mycket bra.

Det jag vill att man ska tänka till på är att prioritera utefter vad man tycker är viktigt. Nu finns det många som går på kurser men utbudet är kanske något större än vad det finns intresserade till. Min uppmaning är att du som vill gå på t.ex. en foxkurs väljer att gå den för en arrangör som även erbjuder danskvällar. På det sättet säkerställer du att det finns dansställen kvar att praktisera det på som du lärt dig. Ta reda på när du anmäler dig till en kurs vad den eventuella vinsten kommer att användas till. Vi är många eldsjälar som sliter för dansens överlevnad. Det finns också de som har kommit på att danskurser är populärt just nu och som ser en chans att tjäna en hacka på det. Det är du som väljer och jag hoppas att du väljer smart.

Detta och min presentation om ”Brudarnas lilla extra” passade jag på att tala om en liten stund inför publiken. Jag försökte skynda på och därför berättade jag inte allt som står här. Jag hoppas att detta förklarar lite mer om vad jag menade när jag uppmanade till att inte tveka att anmäla sig då det kommer upp olika aktiviteter.

Kvällen fortsatte fint. Det fantastiska med allt här är givetvis att vi har en otroligt fin blandad publik. Jag hoppas att de som inte sett ännu att det blivit en dansplats av folketshus som välkomnar alla. Det är inga gruppbildningar utan alla som vill dansa får göra det. Jag talade med två kvinnor i söndags som reser hit från Karlstad. De tillhör danseliten men berättade att just den här kvällen så reste de utan sina danspartners och de fick dansa med många för första gången som aldrig brukar bjuda upp annars. De tyckte att det var ritigt kul att få dansa med nya. Det går också ett oförtjänt dåligt rykte på stan att det bara är danseliten som kommer hit och att de skulle skrämma bort de övriga. Detta kan jag dementera helt för när jag gick runt och tittade på folkets så såg jag att de flesta var välklädda, medelålders socialdansare som kommer till oss för att få dansa med andra.

Detta är något som jag knappt ser på andra platser. De som kommer dansar med alla. Jag såg hur de duktiga dansade med de nyare, flera ”hemvändare” som dansat här förr dök upp och de hade otroligt kul. Även om vi inte är så otroligt många som kommer hit på kvällarna så är stämningen uppe i topp. Det dansas och applåderas hela tiden. Vi hade besök av bröderna Markus och Mikael Redman. Jag bad dem att filma och det blev några trevliga inslag från denna kväll. Titta på de andra filmerna också som han lagt upp. Här ser man tydligt det jag menar med att vi har en otroligt fin mixad publik här. Kom och se med egna ögon nästa gång istället.  Se och njut för det gör jag.



 Jag hoppas att det blir fler tillfällen som passar för Kindbergs att komma hit.

Nästa dans på folketshus blir i deras egen regi. Då har de ett julbord och dans till Excess. Jag har tänkt gå dit den kvällen för att äta och dansa. Hoppas att det är många som nappar på detta. Dansen börjar kl. 21:30 och efterinsläppet då till enbart dans kostar endast 100: -

För att boka julbord så ringer man till folketshus 0550-349 90 mer information finns på deras hemsida.

Vänerdansens nästa dans är den 6/1. Då startar vi med gratis foxkurs, Casanovas och en hel dag med ”Brudarnas Lilla Extra”. Missa inte detta! kika gärna på www.vanerdansen.se





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0