fortsatt datakrångel

Jag har jobbat en hel del den här veckan och på min lediga tid har jag försökt fixa lite utskrifter och annat viktigt på min dator. Något hände förra veckan så att min dator fattar inte att det sitter en sladd in i skrivaren längre. Den begriper inte heller vad den ska göra när jag kopplar in min kamera. Tidigare har den varit skapligt intelligent och bara startat de program som jag brukar använda när jag trycker på en startknapp. Nu kan jag inte ens lura programmet genom att öppna ett bildinläsningsprogram och hämta det jag vill. Det går bra att läsa in bilden men så snart jag ska spara den så säger min dator att den apparaten som bilden nyss hämtas från finns inte!! sen stängs allt av genast och inget blir sparat. Nu är jag inte den som ger mig. Jag har ingen lust att installera om min stationära dator just nu för det tar så ortoligt lång tid så då tänkte jag fixa det på annat sätt. Den nya skrivaren jag köpt som är jättebra står i Erics rum nu och den fungerar bra att skriva ut från. Men jag skulle scanna in ett par dokument och på den skrivaren finns ingen scanner. Jag kopplade då in min gamla maskin för att göra det i två steg på Erics dator. Det kunde ju gått bra om den datorn hade installerat programmet för den skrivaren. Men det fanns ju givetvis inte där så då fick jag ta till plan C. Jag har en flatscanner ståendes i mitt rum som jag vet fungerade senast när jag använde den. Då hade jag den kopplad till min bärbara dator. Så nu fick jag äntligen de dokument scannade som jag var tvungen att ha. Sen kom nästa moment. Jag behövde få tillgång till att skriva ut dem på Erics dator. Nu var jag glad att vi har ett nätverk för jag kopierade lätt dessa filer till Erics delade mapp. Sen var det bara att skriva ut.

Nu undrar du väl vad det var som var så viktigt. Jo det var fikabiljetterna till danskvällen i morgon. Jag hade dessutom kämpat för att hinna ut på min korta lunchrast idag för att köpa grövre färgat papper. Nu hade jag tur att min nya skrivare klarade av det. Jag hade nämligen trott att det här jobbet skulle varit gjort på 5 minuter på mitt jobb idag men icke sa nicke. Den skrivaren tog inte så tjocka papper. Men nu var det i alla fall utskrivet och klart. Då var det bara att sätta sig och skära till alla småbiljetter och numrera dem. Det här har tagit mig 3 timmar idag. Städa vad är det? Det kan jag glömma men å andra sidan så har jag aldrig tid med några gäster heller så det är ingen som bryr sig hur det ser ut hos mig.

Nu funderar jag på om jag ska skriva ut några program för våra danser att ta med i morgon. Nej det får nog bli pyssel medan maten står i ugnen till morgondagens middag.

Ett snabbt samtal har jag haft med kapellmästaren till bandet som spelar här i morgon. Lasse i Blender undrade om de fick komma in tidigt i folkets hus och det fixar jag ju givetvis. Nu hoppas jag att det blir lika trevligt i morgon som på våra tidigare danskvällar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0