Det tar tid

Nu har jag varit sjukskriven i snart 4 år. Mitt problem är att jag har bestående skador på hjärnan efter en trolig fästingburen virus infektion. Det har gjorts många tester och alla visar samma sak, nedsatt minne, koncentration och balans, liten svaghet på vänster sida. Inlärningsproblem och hjärntrötthet är något som följer med detta och gör det omöjligt för mig att arbeta mer än högst en timme per dag. Jag kan givetvis pressa mig och försöka arbeta längre men då blir jag så trött att jag blir sängliggande upp till flera veckor efteråt. Sedan 2 år tillbaka har jag försökt att få sjukersättning beviljad hos försäkringskassan men jag får ena avslaget efter det andra, först med motiveringen att det inte var fastställt att jag är permanent skadad. Nu håller jag på med en överklagan på avslaget där de motiverar med att jag inte har arbetstränat i en för mig anpassad miljö. 
Jag kan inte flytta till Teneriffa om jag inte kan försörja mig där så antingen måste jag jobba heltid vilket jag inte kan eller få sjukersättning. Planen är att arbetsträna i Grums från september. Vi får se om jag kan börja med det. Som om jag inte hade problem nog så bröt jag vänster överarm för snart 6 veckor sedan, det gör ont och jag kan inte lyfta något tungt. Jag ska på möte den 28 augusti och hoppas att de har något arbete åt mig så jag kan arbetsträna. När jag varit där en tid så borde det visa sig hur mycket jag kan klara av att jobba. 
Dans har jag inte alls hållit på med varken som arrangör eller dansat själv. Det enda jag gjort är att lära ut lite till barnen på svenska skolan och på svenska kyrkan. Det har varit korta lektioner vid några tillfällen.  
Jag har börjat skriva en deckare. Det är antagligen det jag kommer att jobba med när allt är klart med försäkringskassan. 
För 2 år sedan när jag skrev här senast så hade jag brutit höger handled. Det är läkt nu och jag har nästan inga besvär från det. Då skrev jag också om att det gick bra att gå ner i vikt,  http://ninasdans.blogg.se/2015/june/har-vagen-pa-min-sida.html
Nu är det dags igen. Jag gick aldrig ner till mitt mål utan stannade på den vikt jag hade då. Sedan har jag sakta gått upp igen. Nu passerade jag 70, 5 kg och började ändra på kosten för 6 veckor sedan, 5 kg lättare nu men jag har inte kommit igång med motion och träning som jag borde. Det är mitt nya mål. 65, 8 idag. Ska ner till 58 kg har jag tänkt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0