Lyssnar på Date´s plattor

De senaste dagarna har jag lyssnat en hel del på Date´s alla plattor på spotify. Jag hade glömt hur mycket bra musik de hade spelat in. Det slår mig att det de var ett av föregångsbanden när det gäller den moderna musiken i början på 2000-talet. De plattor som kom år 2000 ”Kvällens sista dans” och år 2001 ”Allt mina ögon ser” och är de som jag förknippar med Date. Det var då jag lärde mig deras signum och det var helt klart de bästa plattor som de gjort. Den andra av dessa var väldigt lationoinspirerad och med ett härligt sväng som jag gillar. År 2004 kom ”Sjunde himlen” och den var nästan rakt igenom en mysfoxplatta men som tyvärr inte alls satte några spår hos mig. Den hade jag glömt bort helt.

Det hände dock något med bandet efter några år och jag tror att det har med dansbandskampen att göra. De spelade in en cd år 2009 ”Här och nu” och där känner jag inte igen bandets stil längre. Det är flera covers på gamla uttjatade låtar. Jag tror att de har fångats av dansbandskampens image och istället för att gå vidare med sitt eget signum så blir det en massa retro. Jag blir besviken på band som inte fortsätter framåt och ännu mer ilska känner jag över de producenter som vill att de riktigt bra moderna banden ska sälja ner sig i det åldriga musikklistret. Låt dem få utvecklas framåt istället.

Jag vet inte varför men av någon anledning så spädde de på eländet med att spela in en till platta år 2012 ”A date with 60´s”. Hur kul är den på en skala? Nu ska jag väl säga att det är verkligen tur att jag kan de här killarna hur de jobbar på en danskväll så därför bokar jag dem ändå på mina danskvällar. Om jag inte känt till dem och bara hört den plattan så hade de inte fått något jobb av mig. De är fortfarande ett bra modernband. Det är verkligen inget fel att dansa till dem men jag har hört flera som säger att de skulle ha uppskattat om bandet hade fortsatt i det spår de hade tidigare. Just nu önskar jag att de gör en ny platta med mera nytt material för det vet jag att de gör så otroligt bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0