Nonstop i örebro - Titanix och Expanders

Med hot om oväder som å ena sidan hängde över mig och det faktum att det skulle vara en kanonkväll i örebro gav mig lite beslutsångest. Jag vill inte ställa till med något dumt och ge mig ut på vägen som en galning. Men jag hade koll på väderlekskartan och det såg ut som att det skulle dröja innan snön nådde den här regionen.

Det blev lite sent för mig att komma i ordning efter att jag först besökt massören och därefter på hemvägen hittade ett körkort utanför bankomaten. Jag ville ju inte bara låta det ligga utan fixade så att det kom till rätt ägare. Något sen kom jag i alla fall iväg till Örebro. Det kändes lite ovant att köra eftersom jag hållit mig från bilen under tiden jag Testade en medicin mot min migrän. Den gjorde så att jag blev helt drogad. Under ett par veckor har jag betett mig mycket olikt mig själv. Det var hemskt att inte kunna kontrolera sina impulser. jag gapskrattade. irrade omkring och var allmänt stökig. I nästa stund var jag så trött att jag kunde stå ock somna. Jag fick nästan panik av att sitta hemma och kunde klä på mig och gå ut när som helst bara för att stilla min oro i kroppen. Det värsta av allt var att jag inte såg sjuk ut men jag kände att jag inte kunde klara av att arbeta med detta dåliga omdöme. Jag var yr och kände mig berusad på något underligt vis. Det är väl så man känner när man knarkar antar jag. En berusande känsla av välmående så man blir speedad till max. Jag kände ingen hunger och fick inte i mig den näring jag behövde. Då energin tog slut så var jag helt knockad. Nu har jag slutat ta de här medicinerna och tänker aldrig mer prova något liknande. Det var rena mardrömmen att inte kunna kontrollera sig själv. så nu kunde jag i alla fal sätta mig bakom ratten igen.

Jag var framme i Örebro 45 minuter efter starten. Expanders höll på då jag kom dit. Nu var jag väldigt nyfiken på hur de skulle klara av den här kvällen. Detta band har nyligen butt 3 av 4 medlemmar. De sista 2 har bara varit med 2 veckor och detta var deras 4:e spelning tillsammans. Jag vet att de legat i hårdträning men hade inte alls så höga förväntningar efter denna korta tid. Gissa om jag blev förvånad då jag märker att de har lyckats spela ihop sig så det lät nästan som tidigare. Min första tanke var Jösses!! Det här kommer kunna bli hur bra som helst om de fortsätter. Jag älskar den repertoar som Expanders spelar. Deras tunggung och rock med Jan-Åkes fantastiska gitarrspel ger mig rysningar in i märgen.

De hade kvar exakt samma känsla som då jag hörde dem senast i somras.
Då lät det så här när de spelade "Hot rod Heart"

och så här framförde de "Its my life baby"

Titanix har fått en stor framgång nu efter att de kom 2:a i dansbandskampen. De far runt på turnén med Dansbandskalaset och har också de här spelningarna. Mycket jobb men ändå väldigt roligt säger de. Det är klart att de måste vara glada att få så mycket uppmärksamhet nu och med många år bakom allt detta slit så är de väl värda att få belönas med denna uppskattning. Det var skönt att ha två band med lite kontrast, eller rättare sagt väldigt olika som spelade nonstop. Det enda som de egentligen hade gemensamt var att det hölls ett mycket högt tempå på musiken. Visserligen så får man några riktigt härliga stämningsfulla låtar också och så ståpälsen liksom sticker genom kläderna. Man känner sig som en igelkott som i sakta mak förflyttar sig över golvet med håret på ända. Marias höga toner kunde nästan få istapparna från taket att droppa ner.

Jag valde att prata med en massa vänner under kvällen. Det blev inte så mycket dans för mig men jag fick några härliga danser att ta med mig hem. Som vanligt så kunde jag inte låta bli att röras till tårar när Expanders avslutade kvällen med Brothers in arms. De har fått en ny sångare som är väldigt röstlik deras förra, Per. Jag saknade inget där och kände verkligen igen gruppen. Jo det är klart att det blev förståss några toksnabba avslutningslåtar också. Då passade Pia och jag på att bugga och vi brukar ha så kul ihop. Jag hade inte tänkt stanna till slutet men det här var för bra för att kunna lämna. Det var en riktigt bra kväll.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0