Ett gott försök men det räckte inte

För snart 2 år sedan startade jag Ola och Mats Kristinehamns Dansförening. Den har växt och vi var drygt 150 medlemmar vid nyårsskiftet. Av dessa hade många fått medlemsskap i samband med kurser och andra aktiviteter. Det var däför lite spännande att se hur många som skulle välja att bli medlemmar även i år. Vi skickade ut inbetalningskort före nyår och några var snabba att betala på en gång. Andra hade inte förstått att det var medlemsavgiften utan tolkat mailet som spam och kastat det. Andra har skickat svar att de inte ville fortsätta sitt medlemsskap. Men vi har ändå över 60 medlemmar nu i slutet på februari och det är mer än vad vi hade vid samma tid förra året. Föreningen växer hela tiden och det är ju kul. Vad som däremot är mindre roligt är att vi inte har någon fungerande föreningsträff. Det vi startade med var motionsdans på måndagar i hembygdsgården. När sommaren var över så fortsatte vi inne på folketshus på onsdagarna. Ända tills för 8 månader sedan fungerade det fint. Då vi flyttade ut igen i somras så valde vi att vara i Björneborg. Dit fick vi inte med oss medlemmarna och när vi sedan skulle börja inne igen på hösten så kom det inget folk. Hela hösten har det varit riktigt dåligt med folk. Vi har haft minus i kassan de flesta gångerna. Ingen vet egentligen varför det blev så här och det är bara att beklaga men efter sista styrelsemötet beslöt vi att inte fortsätta med dessa danskvällar längre.

Jag försökte komma på någon annan lösning som skulle kunna passa bra i stället. Efter kontakt med ett dansband som jag vet gärna vill komma hit och spela så kom vi på en passande lösning. Jag vill ha en kväll i månaden där vi kan dansa med band men ändå som ett slutet sällskap. Detta ger oss möjligheten att inte behöva ha någon arbetande personal dessa kvällar. Det enda som krävs är att alla som kommer anmäler sig i förväg. Bandet ställde upp på att vi fick avboka dem så sent som i kväll onsdag fast det bara är 4 dagar kvar tills planerade dans. Jag har skickat ut mail till alla gamla och nya medlemmar. Lagt ut information både på facebook och Dansmaffian och vet att det är många som läst erbjudandet. Alla medlemmar skulle fått dansa för 100 kr och alla gäster för 140 kr som är vår vanliga dansentré. Den enda skillnaden mot våra vanliga danskvällar var att man var tvungen att föranmäla sig. Jag hade verkligen hoppats på att det här skulle kunna ersätta våra inställda onsdagar. Tyvärr så var inte det här något lyckat förslag. Vi hade i kväll fått in 30 förbokningar och det behövdes minst 100 för att det skulle gå ihop ekonomiskt. Jag känner lite vemod över att inget fungerar längre i den här föreningen. Jag vill så gärna kunna träffa medlemmarna och ha trevliga sammankomster men tydligen så finns inte den önskan hos de som betalar medlemsavgiften. Nu återstår det bara att se hur många som kommer på årsmötet den 10 mars och om de kan presentera någon annan föreningsverksamhet för kommande år? Jag känner mig lite tom på idéer just nu när det gäller föreningen. Hoppas att någon annan kan komma med något bra förslag.





Kommentarer
Postat av: Ann

Hej Nina! det är inte lätt att vara eldsjäl..har ju förstått, när jag läser här och på facebook att du verkligen är en eldsjäl...Jag hoppas du /Ni hittar en lösning och får upp ett bra intresse..Här i lilla Ragunda försöker vi ju också på olika sätt få igång dansen, inte lätt alla gånger. Ha det så bra och Lycka till!!!

2010-03-01 @ 22:04:35
URL: http://dansann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0