Premiär DBK 2009

Äntligen visar svensk television upp det som vi dansare vetat länge. Men det kommer att ta tid för många att förstå och acceptera. Det faktum att de som inte hört eller dansat till de moderna dansbanden tror att det man får höra i Dansbandskampen nu är något påhittat. Man förstår inte att det faktiskt är den här sortens popmusik som framförs idag ute på dansgolven. Det är den här musiken som spelas av vår tids mest populära dansband. Det är de banden som jag älskar att lyssna på och dansa till. Hoppas nu att det svenska folkets ska förstå en gång för alla 70 talet är förbi och att vi lever på 2000 talet med en musik som vänder sig till de unga som ska föra den här traditionen med dans vidare.

Det jag fick höra i går i Strängnäs var flera kommentarer som t.ex. men det här går väl inte dansa till? Det är ju just det vi gör! Det är inte en gång utan oerhört många gånger som jag njutit till Tomas Ledins musik på danskvällarna. Att man i år låter banden få spela annat än dansbandsklassiker ger en mer rättvisa åt hur de brukar spela upp för danspubliken. Om de nu någonsin har gjort det tidigare vill säga. I startprogrammet visade det sig att man lyckat fiska upp band som spelade upp till dans för första gången. Det märktes också för med den bristande rutin som de hade fanns det inte en rimlig chans att komma någon vart i det här programmet.

Kvällens stora överraskning för mig var Shame. De kommer att kunna bli ett band att räkna med. Nu räckte det inte till för dem i kväll men tydligen så var poängskillnaden väldigt jämn mellan 2: an och 3: an. Det som skrällde till ordentligt var ändå segern. Vem hade trott att Date skulle knipa den första guldstjärnan? Jag var helt säker på att den skulle gå till Black Ingvars. Men nu kan man se att det ändå är det bästa framträdandet som vinner i år. Det gillar jag. Man kan inte leva på gamla meriter längre utan alla måste verkligen kämpa. Date hade allt som behövdes för att klara av den uppgiften. De spelade som de brukar och jag kände igen dem. De vann tack var Jans långa rutin som dansbandsmusiker. Han visste vad som krävs för att få folket att vilja höra mer. Trots medlemsbyten nyligen så hade de fått till sitt sound och jag fick då en oerhörd lust att dansa.

När tävlingen var slut blev det dans till Lars Kristerz. Jag passade på att prata med de jag känner igen. Melissa hade gjort ett bra jobb och hon kom ut och hälsade efteråt.




Jag hälsade på Cattis och Bjarne och grattade dem till framgången. Ett annat bekant ansikte på plats i folkvimlet var Erik Lihm. Vi fick tid att prata lite.



När det var dags för paus fick vi höra kvällens segrare. Det var några ritigt glada grabbar som äntrade scenen. Vi fick höra deras tävlingsbidrag igen och den här gången stod jag framför dem och kunde se hur det fullkomligt strålade av lycka kring dem.





De har fått sin revansch från fjolårets misslyckande i kampen. Nästa gång de vinner vill vi höra Halleluja! Eller hur?

För övrigt så har jag en liten teori om hur jag tror att det kommer att gå de närmsta veckorna.

Deltävling 2
1: a Black Ingvars
2: a Date

Deltävling 3
1: a Black Ingvars går vidare till final
2: a Date
3: a Gamblers får tävla nästa vecka

Deltävling 4
1 Date De går vidare till final
2 Gamblers
3 Highlights får tävla nästa vecka

 



Kommentarer
Postat av: Bosse

Egentligen tittade jag på Körslaget i går, hade bestämt mig för att skippa DBK eftersom det knappt är några mogenband med i år. Men jag kunde ändå inte låta bli att då och då zappa över till SVT någon minut och jag tror jag fick höra lite av varje bidrag. Och jag tycker väl det är lite tragiskt om det verkligen är sådan här musik unga vill dansa till, men för all del, så länge det fortfarande finns orkestrar som spelar "äkta" dansbandsmusik som jag gillar att dansa till så får jag väl vara nöjd. Trots allt har jag friheten att själv välja om och var jag vill dansa.



Med tanke på kommentarerna du fick höra i Strängnäs så är jag uppenbarligen inte ensam om min uppfattning.



Nej 70-talet är förbi och det på både gott och ont. Mycket har blivit bättre men när det gäller bl.a. dansbandsmusik så tycker jag personligen att det generellt bara blivit sämre. Jag har precis suttit och njutit av en CD med Thore Ehrlings orkester (inspelning från flera decennier före 70-talet) och bara önskar att man hade fått höra sådan härlig musik på dagens dansbanor. Hade det bara handlat om dansmusik så önskar jag ibland att jag fötts 30-40 år tidigare men visst, ser man till alla faktorer så är jag väl trots allt tacksam att det är nu jag lever.

2009-10-25 @ 21:14:04
Postat av: Krister

Hej nina

Är inte av samma åsikt som dig när det gäller urval av tävlande. Första kriteriet borde vara att kunna hålla en takt så det är dansbart eller skall det bara vara gnuggisar med dirtyfoxdans som skall gälla i framtiden då spelar kanske takten ingen roll, vad vet jag? Ta bort ordet dans i dansbandskampen, för det liknade mer amatörernas "korp-rock" turneringar med källarband, som försigkommer i vissa städer.Bra att Date vann , något annat hade varit katastrof.



Hoppas få bjuda upp dig till dans vid något tillfälle. Krister

2009-10-26 @ 21:41:15
Postat av: Kräsen

Att dansband har olika stilar är helt okej. Det innebär en bredare danspublik och urvalet blir större! När det gäller Dansbandskampen måste det dock ställas ett högt krav på den musikaliska kvaliten som levereras. Juryn skall inte bedöma om musikstilen som framförs passar dom själva eller ej. Dom skall enbart bedöma den musikaliska kvaliten;musikernas individuella kunnande och som band tillsammans.Ljudkvaliten är ett annat kriterie som är viktigt även om ljudbilden under själva danstävlingen inte speglar bandens ljudbild i vanliga fall och detta är ett problem i sig. Flera av deltagarbanden har katastrofal ljudbild när dom är ute och spelar.Inget av banden i Lördags håller måttet!Om det blir en tredje omgång av Dansbandskampen hoppas jag att banden får spela låtar som de har i sin ordinarie reportoar, då känner dom sig trygga och får visa upp sig från sitt rätta jag!

2009-10-30 @ 00:19:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0