Sommaravslutningen i Björneborg med Bhonus



Här finns fler bilder från i går i Björneborg då Bhonus spelade.


Jo då solen var framme i går och vi skulle enligt alla väderleksprognoser få vackert väder. Nu förvånas jag inte längre när det helt plötsligt kommer in stora tunga moln och regn i stället. Just så blev det i går när Bhonus höll på att ställa i ordning för att spela hos oss.


Innan de hade kommit in i parken var jag fruktansvärt orolig att vi skulle bli tvingade att lasta om allt på en släpkärra och dra upp till dansbanan. Det är nämligen väldigt trångt att köra in i parken och de har en riktigt stor buss. Nu vet jag efter gårdagen att med rätt chaufför så går det att komma in även med de här stora bussarna. Tomas Wennerström var helt otrolig. Jag vågade knappt titta när han sakta och försiktigt smög in förbi den gigantiska stenen som sticker ut så retligt precis i vägen för dem.


Det kom en sista kraftig regnskur just när dansen började. Sedan höll det upp och vi fick en relativt varm och skön kväll ändå.


Som de andra 2 kvällarna vi haft så var det ca 100 personer som kom. Nu med facit i hand så kan vi säga att det var bra med tanke på att detta är ett helt okänt ställe och de som vet hur det är här aktat sig för att komma på grund av att det är en mycket liten dansbana. Nu när vi sett detta så ska vi fundera på hur vi ska göra om det blir någon danskväll där nästa sommar.


Både Kristinehamns Dansförening http://krdf.se/  och folkets Park i Björneborg ska sätta sig ner och utvärdera detta försök nu. Jag har en idé om att låta de band som är på väg upp och som jag själv tror på och har dansat till, få komma hit. Det ska vara en söndag per månad juni, juli och augusti. Med en lägre budget så hoppas vi att det ska gå runt och att vi ska få ha dessa härliga kvällar som vi haft i år och att det kommer ca 100 personer per kväll då också. Det enda som jag funderar på är om det finns tillräckligt många nyfikna som vågar komma för att få dansa till för dem okända band. Nu är det många som rest långt och de kanske inte gör det när det är band med namn som de inte hört tidigare.

Det blev en hel del funderingar för mig i går efter dansen. Jag är nöjd och övertygad om att de flesta som varit här också är det. Jag vill att vi ska få dansa här i denna park även nästa sommar men olyckskorparna kraxar. "Det är ingen idé", "lägg ner det här" "folk vill inte till Björnborg". Det jag hör dem säga stämmer inte med det jag hör och ser på våra danskvällar. Hur som helst så tänker jag inte bestämma mig för något just nu mer än att det blir inte de här stora banden som får komma igen dit. Det beror på att platsen inte är anpassad till den verksamheten. Lagom är bäst.



Kommentarer
Postat av: Ola

Publiksiffror Rydsnäsloge i Småland, behövs inga stora dyra band. Men det ska vara moget......

2009

13 juni Hedins 323

27 juni Erik Lihms 560

11 juli Susann Nordströms450

25 juli Jenny Sahléns 617

8 augusti Stensons 488

22 augusti Nordbergs 393



Antal besökande

2008

Jenny Sahle`ns 306

Mona G:s 506

Hedins 405

Svennes 463

Hiltons 259

Jontez 411



Antal besökande

2007

Hedins 343

Mona G:s 498

Jenny Sahle`ns 532

Cavalkad 385

Nordbergs 316





2009-08-30 @ 21:27:02
Postat av: Nina

Ola, ja visst drar mogendanserna folk, men bara där det redan är inkört. De mogna hittar nämligen inte tillbaka till de ställen där de dansade för 10 år sedan. Både jag och Janne i Blomsterhult har försökt starta om med det här i värmland men det är rena katastofen här när vi har försökt. Här kommer det inte ens 100 personer när vi har t.ex. Schytts en lördag. Flera av de band som du räknade upp spelade förra året hos Janne och det kom ca 60 personer på söndagarna där.



De äldre som gillar mogendans går bara till de ställen som hållits vid liv i alla år. Därför får de fortsätta med det och så arrangerar jag danskvällar med band som drar den halvmogna publiken i stället. Det finns redan dansställen här som är etablerade mogenställen därför kan vi inte konkurrera med dem.

2009-08-31 @ 00:41:46
Postat av: Stefan i Västervik

Hej Nina,jag måste säga att jag beundrar dig för ditt intresse för att fixa danser när det inte kommer något folk.Hur kan en dans gå ihop när det knappt kommer 100 pers.Jag måste tala om att det blev stor succe för dansfesten här i västervik,väldigt mycket folk,Kanon bra band förutom Lasse-Stefanz.Det var det sämsta band jag har varit på.Fattar inte hur de kan vara så stora,det finns ju flera mindre kända band som spelar mycket bättre.Jag är nyfiken på vilka band du skulle vilja se på dansbandskampen i höst.Jag sulle vilja se tex Titanix Expanders Blender Tonix Casanovas Callisto Bennys Torgny Melins Perikles svänzons sounders selex Sannex Icaros.På lördag blir det dans i valdermarsviks ishall till Titanix dåblir det fullt hus.Ha det så bra Stefan i Västervik.

2009-08-31 @ 13:22:48
Postat av: Nina

Stefan: Nej det kan inte gå ihop på en enskild danskväll när det kommer få som dansar. Inte med de här väl etablerade banden som kostar lite mer. Det var ett försök och det visade sig vara mindre lyckat. nu finns det ändå lösningar på hur man kan få de här små dansbanorna att klara sig ändå tror jag. Det går t.ex ta de band som vill upp. De spelar ofta på dörren vilket innebär att man delar på entréavgifterna enligt överenskommen procentsats. Det kan ibland även de mer kända banden göra om man är flexibel vad gäller dagar och tar dem när de vill ha en spelning på en för dem ledig kväll. Med lite snack så kan man hjälpas åt att lösa detta.



Vad kul att det gick bra i Västervik. Jag hade inte alls tid annars skulle jag besökt detta arrangemang.



Jag har inte tänkt på vilka band jag vill ha med i DBK. självklart så vill jag ha med de som jag tycker spelar bra dansmusik både moget och modernt. Några av de som ställde upp förra året borde få en ny chans i år. Det vore kul att se fler helt nya band också.



Hoppas ni får det bra i ishallen på lördag

2009-08-31 @ 23:17:59
Postat av: Mackan

Det finns många bra band som skulle platsa i Björneborg som är av det slaget "mindre kända band". Excess, Rhodos, Dreams och Cliptons är fyra band som hört och gillar och som jag tror inte är allt för kostsamma och som jag tror passar publiken. Men samtidigt kan det bli vanskligt att få storpublik eftersom vissa stannar hemma om det inte står Zlips eller Jannez i annonsen. D,v,s folk som bara åker på "kända band".

Men jag tycker att man borde ge parken en chans till nästa sommar fast då med lite mindre kända band.

2009-09-01 @ 01:14:34
URL: http://www.markuz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0