På kryssning med Tony Irving

Nu har det hänt igen. Ja det där obegripliga att någon hjälper mig att stråla samman med en person som har något att säga mig. De sista 2 dagarna har jag följt min intuition. Jag var ledig men fick för mig att göra en resa. Jag har fått en obeskrivlig hjälp då jag först vann på en tradera auktion så att jag endast behövde betala 1 kr för att åka till Stockholm med tåg. Något sa mig ändå att det var för tidigt så jag bjöd på ännu en biljett som jag köpte för 31 kr och kunde resa lite senare och inte så okristligt tidigt som kl. 06.


Jag stod där på perrongen och såg en man med yrkeskläder en liten bit ifrån mig, Jag visste inte vad han jobbade med men jag antog att det var något på järnvägen. Något fick mig att börja tala med honom och berätta om mina planer med dansarrangemang här i Kristinehamn. Han fick programmet och läser där mitt namn som kontaktperson. Då visar det sig att han var från Mangskog som min far var. Han kände till min familj och kunde dessutom berätta en annan rolig sak. Det finns en man som läser in sina böcker på mangskogsmål. Just detta har min pappa också gjort året innan han dog. Jag har bevarat dessa inspelningar men har ingen aning om vad jag ska göra med dem. En liten stund senare på dagen blev jag uppringd av lokföraren som berättade namnet på den här Mangskogingen, Urban Andersson, så nu kan jag jobba vidare med detta lilla arbete också.


Det blev en otroligt varm och fin dag i Stockholm. Jag gick och flanerade på Drottninggatan, runt Hötorget och bort mot gamla stan. Mina inköp blev inte så stora, Jag hittade en midjeväska som jag behövde och som kan komma väl till pass för våra danskvällar. Inne i skivbutiken blev jag nostalgisk och köpte Flamingokvintettens dubbelalbum med många av de gamla låtarna. Egentligen letade jag efter deras nya som skulle ges ut den dagen men den hade de inte fått in än. Därefter fortsatte jag att promenera bort till vikinglines terminal där jag sedan checkade in på kryssningsfartyget Cinderella. För första gången i hela mitt liv gick jag in först av alla passagerare. Jag duschade och var klar innan båten hade lagt ut. Sedan bokade jag en middagsbuffé. Egentligen hade jag inte tänkt äta på båten men lunchen hade jag promenerat ner sedan lång tid tillbaka så jag var ordentligt hungrig. Jag fick en plats vid ett sällskap på 4 personer. De var mycket trevliga och jag började prata som vanligt. Stackars folk som kommer i min väg. Jag som aldrig kan hålla tyst.


Jag åt och drack gott och tog sedan en liten titt i taxfree butiken. När jag var där ringde min mobiltelefon. Det var någon man från musikskolan i stan. Han berättade att det var dags för Eric att få börja spela piano. Han har stått i kö alla år i skolan och hamnat sist igen de gånger vi flyttat. Under 2,5 år fick han lektioner på Medborgarskolan i karlstad men han har inte fått en enda lektion efter att vi flyttade tillbaka hit till stan för 2 år sedan. Det här är riktigt kul för jag var på väg att boka in privatlektioner åt honom men nu får han äntligen lektioner i skolans regi även på piano. Saxofon har han spelat i 5 år nu och ska vara med i 2 ensembler. Nu har han att göra i år på sin fritid. Jag handlade lite godis och dryck för kvällen och sedan var det dags att bege sig till kvällens underhållning.


Först blev det en nöjespresentation och därefter satte Tony Irving, känd från TV serien Let's Dance igång med sin dansskola. Först fick vi se hur det ska se ut när dessa dansare bjöd på en fin tango.





Egentligen är det ingen riktig dansskola som han har på båten utan en mycket raffinerad show där publiken får var med som aktörer. Jag blev en av hans utvalda. Jag skulle få lära mig tango. Oj det har jag väl alltid drömt om att få göra men dels så är jag hopplöst trög lärd och med några glas vin i kroppen så blir det minsann inget bättre. På den lektion han hade med oss elever inför en stor publik som jublade åt alla sarkastiska påhopp från Tony blev det inte så mycket ny danskunskap för mig. Vad jag däremot fick var en ny bild av Tony Irving. Jag är oerhört glad att ha rest på denna kryssning för den här kvällen vill jag inte ha ogjord. Att kunna driva med folk på ett sätt som retar upp vissa till vansinne och ändå få oss i publiken att fortsätta skratta är en konst. Det är väl ändå så typiskt svenskt att man inte får skämta med folk hur som helst. Detta gör folk från en stor del av världen men inte i Sverige. Här blir man förbannad när någon skämtar och gör narr av folk.




Tony gick på hårt och jag fick mig ett par skopor jag med. Men det var ju för tusan sant det han sa. Han rusade fram till mig och frågade hur jag kunde blunda när jag dansar?


 
Sedan gick det inget vidare när jag dansade med en herre så jag försökte visa honom lite. Då fick jag nästa känga. "Det går bättre om du låter honom föra i stället." Vad ska man säga, jo han var en otroligt duktig kille som kan få mig att skratta trots att han skäller ut mig. Jag kan ta det och önskar att många fler skulle klara av det. Tony var snabb att iaktta små detaljer och hittade hela tiden dessa små saker som är så viktiga. Jag blev väldigt nyfiken på hur en riktig kurs med honom skulle vara.


Efter denna tangolektion var det dags för Sandins att börja spela. De är ett mogendansband från Värmland och jag har hört dem någon enstaka gång tidigare.










Jag insåg snabbt att denna kväll skulle bli en barkväll för mig i stället för dans. Det fanns inget folk där som jag känner och det var i stort sett enbart mogen danspublik där. Detta visste jag om innan men ibland brukar det finnas några där som jag kan bugga med. Det blev till att sitta och sjunga med i stället och det som är kul med detta band är att de kör ungefär samma repertoar som jag själv sjunger då jag är ute med Teo. Det var avkopplande och trevligt att bara sitta och lyssna.


Jag tog mig sedan en tur till däck 7 där den lilla scenen är. Där spelade Leif Hermanssons. Jag gillade deras musik och växlade min kryssning med att lyssna på dessa båda band. Det fanns ett husband också som heter Anna med band. De spelade en helt annan sorts musik och när de tog över så fylldes golvet med partysugna shakande människor. Det var inte ritigt min stil så jag passade på att smita iväg då det var deras tur. (bilder på dessa båda band kommer i berättelsen om hemresan)


Under kvällen blev jag uppbjuden en gång på en bugg och det var trevligt för mig men jag tror betämt att mannen som bjöd upp inte gillade min stil. Han höll god min men jag kunde se att han tyckte att det var ett dåligt val när han bjöd upp mig. Det är klart att kl. 01:00 en kväll när man är trött, påverkad av alkohol och inte fått dansa något tidigare på kvällen så är man inget bra på att dansa. Jag fick en trevlig dans i alla fall väldigt sent. En som spelat klart från ena bandet bjöd upp och det var kvällens bästa dans för mig. Ja då var den dagen till ända och jag var oerhört trött. Jag var nöjd och glad efter att fått träffa så otroligt många nya personer. Jag hade fått prata med en värmlänning som kände min fars familj. Jag har fått hälsa på de som underhöll på båten och pratat om att ta kontakt för ev. fortsatt samarbete mellan dem och oss i dansföreningen. Ja det var en toppendag och nu var all energi slut. Det tog inte lång stund för mig att somna sött i hytten.

fortsättning följer med hemresan....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0