Kryssning dag 2

...forts. berättelse från min kryssning med Cinderella.

Nattsömnen blev fin och när jag vakande funderade jag på hur mycket klockan var. Det tokiga är att min mobil ställer om sig automatiskt ibland när jag åker på kryssning. Det beror på vart jag har den under resan. Ligger den långt ner i en hytt belägen på plan 2 så brukar den klara sig men jag kan ju aldrig vara helt säker. Så nu var frågan om den var 10 eller 11. Frukosten hade jag i varje fall missat så det var ju tur att jag inte bokade någon buffé. Efter duschen som förvandlade mig till en vandrande granskogskvist så hade jag fått upp mina gröna ögon. Jag undrar hur rederiet tänker när de köper in duschtvål/schampo till behållarna. Tror de att det bara är män som råkar åka ifrån dessa hygienprodukter? Nåväl jag fick väl stå ut med att dofta karl denna resa. Undrar om det möjligen var därför jag inte blev uppbjuden på nästan hela kvällen innan?


I caféet har de massor av god mat för den som vaknar sent. Det smakade smaskens med lite yoghurt, skinkmacka, juice och kaffe. Där träffade jag på ett par igen av det sällskap som jag åt middagsbuffén ihop med. Det var växlande molnighet ute och jag kunde se att vi redan var inne i Stockholms skärgård. Jag sov gott under färden över havet. Mariehamn missade jag helt denna gång. Vi anlade och lade ut igen under min sköna törnrosasömn. Ja då var jag redo att möta ännu en dag med trevlig underhållning.


Jag satt kvar en stund och drack en påtår. Då kom Leif Hermansson och gjorde mig sällskap vid bordet med en kopp han också. Vi pratade en del om dansarrangemang och han har oerhört många bra synpunkter med massor av erfarenhet inom den här branschen. Jag vill gärna boka ett par av de band han har i sitt stall. Jag tänker i första hand då på Jannez och Claes Lövgrens. Så snart jag sett hur det startar här för oss i höst så ska jag ta kontakt med ett flertal bokare för att höra vad de har att erbjuda på våra danskvällar.


Det var sedan dags för banden att börja spela på de två dansbanorna. Först dansade jag lite där jag blivit kvar efter fikat. Jag fick starta med en vals tillsammans med en av de Skelleftemän jag bekantat mig med. Här är hela gänget samlat. visst är bröderna lika?



Orkestern verkade vakna och alerta och gjorde ett bra jobb. Publiken var desto tröttare och det var inte så trångt på golvet. Jag passade på att ta några bilder på banden även denna dag.


Här har vi Leif Hermanssons












Sedan gick jag upp till funclub där Sandins spelade. De hade också kommit igång bra och försökte väcka upp den trötta publiken.




När de sedan var klara med sitt jobb för denna hemresa så var det dags för Anna med band att ta över de sista 45 minuterna av dansen.











Folket var lite tröga och kanske hade John blund råkat strö ut lite väl mycket sömnpulver för det var inte alls någon fart på dessa gamlingar som letat sig in till lokalen.


Till sist så var det då dags för Tony Irving att avrunda denna resa med en dansshow och tävling.



Vi fick en teorilektion om dansens historia. Det var mycket där som jag tycker är intressant. Roligast var ändå när vi fick se en illustration av hur vi gör när vi dansar styrdans. Det här är bara för kul att se Tony härma oss svenskar när vi dansar. Jag hade en bra position där som kunde se visningen från nära håll och med den vackra sidan vänd mot mig.




Den klassiska styrdansen demonstreras,




Sedan får vi förståss även ett prov på bugg.



När denna härliga lektion i social dans var klar fick vi se ytterligare några fina danser av det duktiga danspar. Jag blir oerhört avundsjuk när jag ser deras fantastiska dans. Tänk om man bara kunde vara bråkdelen så duktig som de är.





Jag har varit med några gånger på Cinderellas danstävling och vet att det bara är en rolig grej för att man ska ha kul med dansen. Den som får mest applåder vinner. Jag hade tänkt ta några bilder och satt klar med kameran men då sa Tony att jag skulle lägga bort den och vara med. Ja vad gör man inte för att ha lite kul? Det tog en stund innan vi hittade någon lämplig danspartner åt mig men jag hade tur att det var en som kunde dansa. Första låten så säger hon som är med och presenterar att nu kommer en bugg eller tvist. Jag vill bugga så det gör vi. Då ser vi hur alla andra tvistar och så är det dags för Tony att ge sig på mig igen. Bugg är allt vi svenskar tänker på oavsett vad det spelas för musik. Det beror på att vi är så lata att vi inte orkar lära oss fler danser fick vi veta. Det kanske ligger något i det.


Nu började vi närma oss Stockholm och jag skulle fixa med min hemresa. Jag hade lagt ett bud på en auktion igen för att åka med tåget kl. 19:15. Det finns Internet ombord som man kan använda när man stoppar i mynt. Jag loggade in på min mail och såg att jag vunnit hemresan för 175 kr. Då jag skulle betala så bröts Internetanslutningen precis innan det var klart. Jag stoppade i lite nya pengar och försökte göra om proceduren. Då kom ett felmeddelande att jag inte hade några obetalda resor hos Tradera. Så vad gör jag då? Jo jag ringer till SJ och de fixar en ny resa till samma låga kostnad. Om den obetalda resan skulle bli något problem så var det bara att höra av sig. Så långt verkade allt ok men det var inte så enkelt som man skulle kunna tycka.


Vi kom till hamnen och jag börjad vandra mot slussen. Där ser jag Erik Lihms buss och skickar en hälsning. Sedan fortsätter jag och tar mig med tunnelbanan mot T-centralen. Jag skriver ut min biljett och ser då att han som fixade denna nya biljett skrivit dit att för att den ska gälla så måste jag även visa upp mitt vinnarmail från Tradera. Det har jag ju inte med mig då jag kollade mailen på båten. Jag fick stå i kö på två ställen inne på SJ för att fixa detta men sedan var allt med den försvunna resan och den nya ur världen så jag kunde fara hem med en giltig biljett.


Hungern började kännas av och jag tog en snabbmeny på stationen. Sedan tänkte jag att min tid skulle fördrivas lite där och letar mig till datorerna. De ska också betalas med mynt och här hade maskinen som skriver ut biljetterna fått spel. Då jag stoppade i en 10: a så noterades betalningen men slanten kom tillbaka i myntfacket. Jag fortsatte att stoppa i lite mer pengar och såg att det var jackpot i myntfacket efter tidigare köpare. Där tjänade jag 30 kr + avgiften som jag köpte Internet för. Det lustiga var att det fungerade. Jag kunde ha passat på att köpa för massor med pengar men har ju inte någon nytta av det när jag åker hem så det fick vara.


Efter någon timmes väntan på stationen var det så dags att åka hem. Jag fick en plats vid väggen bakom bistron. Det gick inte fälla bak ryggstödet så hela vägen satt jag käpprakt upprätt. Jag nickade till en hel del och det hade säkert varit bekvämare att stå och sova. Men jag ska ju inte klaga för nu har jag rest tur och retur till Stockholm för 206 kr. Det här var en mycket trevlig resa trots att jag fick lov att åka ensam. Man får aldrig roligare än man gör sig heter det och det är nog så sant som det är sagt.



Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej Nina!

Ville bara säga att det är så härligt att följa din blogg.

Är verkligen inte lätt att se det duktiga paren.

Hoppas att du har det bra.

Kram

/Jenny (Seastar)

2008-08-31 @ 13:18:34
URL: http://daancemermaid.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0