Schytts i Hagfors

image559

I går passade jag på att testa ett dansställe som jag aldrig besökt tidigare. De har inte haft dans där på ett tag och efter att bytt ägare gör de nu ett nytt försök. Det är Hagfors folketshus jag besökte och jag var inte ensam om att kolla läget där. Det här var den första av tre danser som de arrangerar i höst. I går spelade Schytts där. Detta band har jag dansat till många gånger förr men det var ganska många år sedan senast det begav sig. Bandet har legat nere en tid men återuppstod i våras. Nu spelar de på deltid och ha andra arbeten vid sidan av detta. Jag var mycket nyfiken på hur de kommit igång nu efter att haft några få spelningar i år. Det var med spänd förväntan jag reste dit ihop med Benny från Hällefors som erbjöd mig att samåka från Filipstad.


Det första intrycket blev lite snopet när vi var där 10 minuter innan dansen började och dörren var låst. Dörrarna öppnades inte förrän exakt på klockslaget då dansen började. Det var flera som kom innan och stod där ute och väntade. Min påse med smågodis som åkt med kom väl till pass för att stilla oron av att behöva stå och vänta. Men så öppnades låset och vi möttes med en värme man sällan skådar på en dansplats.


Där inne stod värdinnan vid ett bord och serverade mousserande vin till samtliga gäster. Det var bara röda mattan som fattades så hade det känts som att komma på en fin gala. Musiken startade och vi satte oss för att skåla men hade valt det alkoholfria alternativet. Musiken kände vi genast igen. Det gick inte ta miste på vilket band vi dansade till. Det var Schytts med Peter Danielsson i egen hög person som bjöd oss på mycket fin sång och musik.

image560

De flesta låtar som vi fick höra var deras gamla repertoar. Deras nya låt "Linda sa" spelades givetvis också. Kvällen började mycket långsamt och det var knappt styrfart på deras snabba låtar. Kanske hade de räknat med en mer mogen publik än den som kom dit. Dragspelet kom fram också vid ett par tillfällen.
image561

Massor med spelglädje bjöd de oss på.

image562

Golvet fylldes snabbt med danssugna människor från alla håll och kanter.

image563

Jag konstaterade att alla på dansgolvet buggade då de spelade snabbt. Detta verkade bandet också uppfatta för efter första paus blev det en helt annan fart på dem. Det rockades loss ordentligt och värmen steg. Golvet var en aning strävt och det kändes lite i benen efter en stund att man inte alls fick någon hjälp med glid utan fick lyfta fötterna hela tiden. Svetten rann och man fick hämta luft lite då och då för att orka fortsätta.


Arrangemanget var mycket välordnat och här samsades de som kom för att lyssna och dricka med dem som var nyktra och dansade. I en annan lokal var det disco och det var många unga som kommit dit. Det här ett bra sätt att låta generationerna mötas på samma plats. Några ungdomar irrade sig in på dansgolvet en stund och de verkade ha minst lika kul där som vi gamlingar hade. I baren fans det kaffe, läsk och en massa alkohol att köpa. Vatten fick man ta själv där också. Det enda som jag saknade var något kaffebröd eller mackor. Det fanns inte ens en enda kaka till kaffet. Men i övrigt så fungerade allt riktigt bra.


Efter sista dansen försökte vi förgäves få ett extranummer. Jag vet inte varför de inte spelade en låt till när vi klappade så mycket vi orkade i händerna men de kanske inte fick dra över tiden. Vi var väldigt nöjda med kvällen och Schytts är så bra som jag förväntade mig att de skulle vara. Totalt sett så är jag mycket nöjd med kvällen även om jag skulle ha önskat att fler duktiga dansare hade kommit dit. Jag kan rekommendera att man tar sig dit till deras kommande arrangemang för det här har Hagfors folketshus gjort bra.



Kommentarer
Postat av: Jan-Åke Fransson

Hej Nina!

Undrar om du eller någon annan är intresserad av att hyra in er hos oss till hösten för att ha dans kurser eller bara dans. Vi har tagit över Logen lyktan som ligger tre kilometer från Kristinehamns centrum mot Mariestad. Vi kommer att lansera den nya föreningen som ska om alla är överens att heta Kristinehamns dans och musik palats. Lokalen har plats för 150 personer. Det finns tillgång till kök och toaletter. Fundera på detta och hör gärna av dig om du tycker att det låter intressant.



Med Vänliga Hälsningar.

Jan-Åke Fransson

Tel. 070-651 91 87

2010-05-15 @ 20:58:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0