Dans för skôj skull

Dansa är kul eller som man brukar säga skôj. Det är därför som flera hundra tusen människor tar på sig skorna varje vecka och beger sig till någon plats där man får ägna sig åt denna trevliga företeelse.


En av alla de platser som finns runt om i landet gästade jag i måndags. Det var i Hällefors 7,5 mil norr om Kristinehamn. De dansar i folketshus varje måndag kl. 19 - 21. Det är en förening som kallar sig för¨"Dans för sköjs skull". Två av dem som tog hand om det känner jag sedan tidigare Kent och Marie. Kassören tog emot och alla betalade 20 kr utom jag för första gången får man prova gratis. Därefter startade musiken som de spelade från dator. Det var mycket bra modern musik som jag gillar. Så snart musiken startade satte alla ca 30 personerna igång att dansa.

image576

image577

image578

image579

Jag blev ditbjuden av Benny som kommer därifrån och brukar vara där då han kan. Mina tidigare erfarenheter från motionsdanser har varit lite olika. Mina förväntningar var inte alltför höga med tanke på att det var första gången jag var dit och det brukar vara överskott på damer. Men jag hade inte alls kunna föreställa mig denna otroliga vänlighet som mötte mig där.


Jag kunde genast se att det fanns minst 3 män till där som jag dansat med tidigare. Jag tänkte att de ska jag nog få dansa med om jag har tur och så får jag väl inte vara fegare än att jag bjuder upp själv om man ska få kul. Döm om min förvåning men jag hann inte bjuda upp en enda gång på hela kvällen. Innan paus hade jag dansat med i stort sett alla män där. De bjöd upp på en gång när de såg att det var någon ny som kommit dit. Dessutom så var de flesta mycket duktiga dansare. Stilen var den som danspedagogerna lär ut där tjejen förs med första steget framåt. Det var denna stil jag lärde mig från början så jag har inget problem med detta men det är lite ovant nu då de flesta börjat dansa en riksstil med fria steg för killen och tjejen bak i första steget. Som tjej är det bara att försöka låta bli att tänka på det och bara följa med så går det bra.


Efter en stunds dansande blev det visning av en ny buggtur. Det var Marie som instruerade genom att visa med Maria hur man skulle göra. De brukar visst göra så ibland att de visar något nytt att träna på. Det blir mycket roligare så när man kan bygga på sina kunskaper och dela med sig av det man kan. Det är helt frivilligt att vara med på denna lilla lektion men jag såg inte någon som avstod.

image580

När halva tiden gått tog vi paus och bjöds på kaffe och kaka. Då smakade det verkligen gott att fika. Man passade på att prata lite om olika danser och fester som var på gång.

image581

De flesta verkade känna varandra och sammanhållningen var god. Ändå kändes det omedelbart att det var helt OK att komma ny hit. Jag är klart imponerad och säger bara att om ni som läser här råkar befinna er i närheten av Hällefors en måndag. Passa då på att besöka de här dansmänniskorna. Det är väl värt ett besök där.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0