Swänzons på Oskars Loge, skultuna

image526

image527

I går passade jag på att ta mig en tur på kankse årets sista logdans för min del. Det är något alldeles speciellt med att dansa på våra svenska logar. Där är det öppen härlig luft och miljön gör så att man verkligen upplever en stor skillnad mot årets alla andra danser. Det är en genuin känsla av sommar och den är så kort att det gäller att passa på så länge det går. Nu fanns det två danser för mig att välja på i går och det var Wahlströms i Örebro eller Swänzons i Skultuna. Jag har varit till Lagårn tidigare men inte dansat på utelogen. Nu spelade ett band som jag tycker har en härlig repertoar. Det är musik som verkligen faller mig i smaken och mycket dansvänligt. Därför valde jag att åka 18 mil enkel väg i går i stället för 6 som det är till Örebro.

image528

Tyvärr så märkes konkurrensen alltför väl. Sommaren har gått bra på logen men i går hade många valt bort detta fina dansställe. Kylan hade trängt sig på så förmodligen var det många som valde att gå in i stället. Jag vet inte alls om det var så för det kanske inte var så mycket folk i Örebro heller. Men en sak är säker att på detta fina stora dansgolv trivdes alla som i alla fall hade letat sig dit. Alla buggade och det var inte svårt att hålla värmen uppe för oss som höll i gång på golvet. Det var lite svårare för bandet som frös rätt så ordentligt innan kvällen blivit natt.

image530

Jag har på senare tid upptäckt hur bra det här bandet är. De spelar inte så ofta nere i våra trakter så för några månader sedan då jag dansade till dem på holken i karstad lade jag märke till hur otroligt bra dansmusik de spelar. Det är lite annorlunda med en bredd över både låtval och texter. Att en av dem kan italienska och sjunger på det språket lyfter bandet ännu mer tycker jag. De är 3 som sjunger av 4 och alla är mycket duktiga sångare.

image532

Jag blir lite förvånad att jag bara hört dem på cd tidigare för det här är ett band som firar 30 års jubileum i september. Då ska de ha en fest just för detta. Jag konstaterar snabbt utan att läsa på någon historik om detta att alla i bandet kan inte ha varit med sedan starten.

image531

Det rejält tilltagna golvet hade kunnat ta emot betydligt fler gäster än vad det blev igår. Jag försökte fånga golvet på en bild just när en dans skulle till att börja och inte så många hade hunnit upp än. Men min fotokunskap är inte så bra så det blev lite knepigt. Men här kan man se att det är som en hel fotbollsplan att dansa på. Lite transparanta ser gästerna ut men det var de verkligen inte.

Nästa gång som jag åker till skultuna så är det innumhus på Lagårn. Det är lika fint att dansa där och jag kan verkligen rekomendera alla att välja detta dansställe. De har alltid bra orkestrar och man blir trevligt bemött. Folket som kommer är där för att dansa och golven är perfekta. Serveringen är välskött och det finns flera ställen att handla på. Allt är så välordnat och härligt att man kan inte göra annat än trivas och ha kul. Arrangörerna lägger ner otroligt mycket på att hålla detta ställe i ordning. De ger oss dansare exakt vad vi vill ha. Tack för att ni ger oss den här fina möjligheten till härliga danskvällar. Oskars loge kommer givetvis att se mig som gäst igen nästa säsong. Det här var ett mycket bra val som jag gjorde igår. Alla som inte åkte dit missade något riktigt bra måste jag säga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0