Söndagsdans i Degerfors

Danslaget 3

I eftermiddag fick jag bråttom och tyckte att jag inte alls hunnit med det jag skulle. vi var till Biljarden och spelade 2 serier. Jag åkte på storstryk av grabbarna men vi hade kul där. Sen fixade jag middag och skyndade mig att hoppa in i duschen och stack iväg till Degerfors. Jag tänkte på vägen dit att det är ju likadant varenda gång att jag ska vara sen. Det börjar kl 18 men jag skulle inte komma dit i tid i dag heller. när jag kom dit stod det en massa bilar på plats och jag skulle just gå ner i källarplanet där motionsbuggen håller till. Då var det låst så jag knallade upp till de andra som dansade till Danslaget på sin Söndagsdans. Där var det gott om folk och när jag frågade om de visste ifall det var inställt nere så fick jag till svara att de startar ju inte förrän kl 6. Nej!! Jag hade glömt att ställa tillbaka köksklockan. Jag kom nästan en timme för tidigt. Det vara bara att betala in sig och dansa med de mogna kavaljererna. Det var ändå helt rätt att jag gjorde det i kväll för Danslaget som spelar är riktigt bra. Dessutom så visade det sig komma mycket lite folk till Degerfros dansklubb som höll till nere. anledningen till detta var att de flesta hade rest på en kryssning i helgen så de var inte hemma. Nu fick jag i stället en trevlig kväll till skön orkestermusik.
Danslaget 1
Danslaget har just bytt en medlem då Conny slutat och gått över till Fernandoz som jag skrivit om tidigare. Här har vi nu i stället Stefan Möllberg  som kommer från nerlagda från Hülphers Orkester.


Danslaget 4

Här bjöds på massor av spelglädje hela kvällen.

Danslaget 2

Dragspelet kom fram då det var dags för Gammaldans.

Danslaget 5

Det är korpen i Karlskoga som står som arrangörer av dessa danser och de har hållit på i många år. Varje söndag är det många glada pensionärer som tar sig dit för att svänga sina lurviga till både snabba och lugna låtar och dessutom spelades en del gammaldans.

Det är mycket folk alla dessa kvällar och en man berättade för mig att den äldsta som var pigg och dansade där hela kvällen var en man på 93 år. Det var svårt att fatta att han var så vital fast det kanske beror på att han dansar för det är verkligen hälsosamt.

Det var underskott på damer i kväll så jag fick dansa hela tiden. De bjöd upp redan på golvet innan man hann gå åt sidan. Sällan har jag kännt mig så uppvaktad och uppskattad som i kväll. en man sa att hela inträdet hade betalat sig då han fått dansa med mig. Tänk att man kan få göra någon så glad, Det betyder mycket för mig. Jag måste ändå säga att det skulle varit roligare där i kväll om det varit lite fler i min egen ålder och yngre. Om det överhuvudtaget fanns någon mer under 50 förutom i bandet så var de i så fall lätträknade. En medelålder på över 65 var det säkert. Men det var ändå roligt att dansa med de här kavaljererna som verkligen är riktigt dansanta.

Nu blir det snart dans igen för redan på tisdag har jag tänkt mig iväg till Örebro för att dansa till Bhonus. Hoppas att det kommer mer folk dit nu än vad det gjort de senaste gångerna jag varit dit.


Kommentarer
Postat av: Katta

En liten undran: Dansar de bara en låt/dans på söndagsdanserna söderöver också? Det gör dom här, antagligen för att hinna dansa med så många som möjligt på en kväll.
Mvh Katta

2006-10-30 @ 07:21:48
URL: http://www.nogg.se/kattasplejs
Postat av: Danstanten

Vad härligt att det finns så många danser du kan åka på! Jag blir nästan lite avundsjuk. Här har jag kollat på dansschemat för nästa månad och det blir bara TRE danskvällar på hela månaden och då tittar vi ju 20 mil norrut och 20 mil söderut. Man kan i och för sig gå när det är något dansband på en dansrestaurang/pub, men det är ju inte samma sak som att gå på en dans dit folk går för dansandets skull.

Dansa och njut!!

2006-10-30 @ 07:30:18
URL: http://danstanten.blogg.se
Postat av: Nina

Katta!
Nej här dansas som på vanliga danser två av varje. I bland kan man ha 2 snabba låtar och en snabb men ändå dansa två låtar i varje dans. på det viset blir det mer bugg. Så gör de i Karlstad på deras CD kvällar.
Danstanten! Ja visst har vi dans på många håll här men det är ju trist att det är så lite på helgerna nuförtiden. Det är mest på sö - to.
/nina

2006-10-30 @ 08:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0