Perikles på Lördag i Båberg

I morgon ska jag fara till Båberg med några vänner. Där spelar Perikles från skåne. Dessa grabbar är kända för att kunna byta skepnad från det dansband de är till att bli ett riktigt hårdrockband och kallar sig då för Pex and The Boys då kvällen lider mot sitt slut. Vissa kvällar har de spelat på övertid så publiken får dansa tills de nästan ramlar ihop. I Malung på dansbandsveckan fortsatte de en lång stund efter utsatt tid att ge flera extranummer.

För den som inte vet riktigt hur det fungerar då sista dansen spelas upp kan jag ge en liten förklaring till detta här. Man spelar oftast på de morderna danserna 2 lugna låtar i en dans och efter detta 2 snabba låtar i nästa dans. Detta varvas hela kvällen ända tills det är dags för sista dansen. Då påannonserar bandet att det är dags för sista dansen. Kvällen avslutas då med en lugn dans. På de flesta dansplatserna där det är gott om folk som gillar att bugga så brukar det klappas i händerna efteråt så att man försöker få orkestern att spela ett extranummer. Detta är så vanligt att flera orkestrar numer blir förvånade om de inte blir framklappade. De har nämligen förberett sig på det och drar då av två snabba låtar, ofta de snabbaste låtarna som de brukar framföra på hela kvällen. En del orkestrar är dessutom vänliga nog att fortätta spela tills det ser ut som att ingen orkar ta ett enda steg till. Perikles är just en sådan orkester. Men det beror givetvis helt på vad arrangören tillåter också. Ibland har de ju avtal så att man inte får fortsätta efter en viss tid.

I somras var jag på Öland för första gången. Jag och mina två yngsta söner tältade på Lundegårds kamping i anslutning till dansplatsen. Det är många som stannar där i en hel vecka. Vi var bara där från lördag till måndag men hade otroligt kul. Vi visste inte hur det brukar vara där men vi fick tillbringa några av sommarens varmaste dagar på en festplats med humöret på topp från morgon till kväll. På Måndag innan dansen började hörde vi från stugbyn att det var ett herrans håll igång. Vårt tält var uppställt på andra sidan så vi visste inte vad det var som hände där. Detta fick vi snart se då vi skyndade dit. Det var Pex and The Boys som underhöll på planen mellan stugorna för flera hundra kampare. De drog upp tempot med en konsert som heter duga. Mina grabbar var överlyckliga och detta var långt över våran förväntan på vad vi skulle få vara med om på Öland. Jag fick inte vara med att bestämma vårt nästa års semstermål efter detta. Båda mina grabbar sa i kör att vi MÅSTE dit igen. Perikles är södra sveriges absolut bästa dansband med musik som får nerverna att dallra då jag vet att de ska spela på ett ställe så att jag kan få dansa till dem i morgon lördag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Nina

Denna blogg startade jag för många år sedan när jag var frisk och dansade så ofta jag kunde. Jag var också dansarrangör. Detta har jag lagt ner helt efter att jag blev sjuk. Nu är jag sjukpensionär.




RSS 2.0